Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål... (Generelt)

af Lars B. Christensen ⌂, 14/1 2015, 21:23 (3391 dage siden) @ Nomisdk

Hej Simon

Jeg var til stede under Henrik Harnows oplæg, og vil forsøge at give et indtryk af indholdet. Dog må jeg indrømme, at jeg ikke sad med en notesblok, så der kan være noget jeg har misforstået eller har glemt. Ligeledes er det heller ikke alt fra oplægget som er med her.

Henrik Harnow indledte med at ridse museets historie op, herunder i relation til andre statsanerkendte museer. Han fortalte, at både frivillige og tidligere DSB-medarbejdere havde ydet en stor indsats gennem årene for at etablere og drive museet. Både museumsverdenen og museets ejere (DSB og Banedanmark) var inde i en rivende udvikling i disse år. Fra ca. 1/1 2015 vil Danmarks Jernbanemuseum blive et aktieselskab ejet 100 % af DSB. Det vil give nogle fordele i forbindelse med driften af museet, men ikke betyde det store for almindelige besøgende, frivillige etc. Museet vil blive drevet efter almindelig museumspraksis og bla, registrere deres genstande i de statslige museumsregistreringssystemer mv.

Da museet ikke er et statsanerkendt museum er museet meget afhængig af dels bidrag fra DSB og Banedanmark og dels salg af billetter, varer i butikken etc. Der skal derfor være en fornuftig balance mellem indtægter og udgifter. I sammenligning med andre danske museer har Danmarks Jernbanemuseum en meget stor bygningsmasse i form af værksteder, haller mv., som er ret omkostningstung. En gennemgang af udgifterne havde vist, at værkstedet i Randers var ualmindeligt dyr i drift sammenlignet med f.eks. Roskilde, Odense og København. Derfor besluttede Danmarks Jernbanemuseum at lukke værkstedet i Randers. Henrik Harnow understregede, at der stadig vil blive opbevaret materiel i Randers, ligesom der også vil blive kørt veterantog fra Randers. Det eneste som er lukket i Randers er restaureringsværkstedet, og projekterne vil i stedet blive udført i København, Roskilde og Odense. Flere af de frivillige i Randers er fulgt med til disse steder. Danmarks Jernbanemuseum er i øvrigt ved at udarbejde en langsigtet strategi, så der altid er mindst et damplokomotiv til at trække veterantog. For nogle år siden havde man oplevet at stå uden damp. Lige nu er man vist i gang med PR-maskinen, hvis jeg husker rigtigt. I København skal Sølvpilen gennemgå en større renovering. GM-maskinerne samles i København. Der vil blive restaureret andet materiel, og det er under overvejelse hvilke andre projekter, som skal gennemføres når f.eks. Grønholt-vognen, Waggon-Lits sovevognen mfl. er færdige. Der vil fremover være fokus på restaureringsetik og -metode.

Jernbanemuseet har ansat Filip Gram til at være ny enhedsleder for Restaurering & Veterantog (det gamle museumstog), og mit indtryk fra foredraget er at opgaven er i gode hænder hos ham. Første opgave er at få styr på sikkerheden omkring veterantogskørslerne (bekendtgørelser, aftaler etc.), og når det er på plads, vil museet melde ud omkring de enkelte kørsler. Henrik Harnow fortalte, at museet var i dialog med DJK og DVF om veterantogskørsler, og at man ikke har planer om at konkurrere mod jernbaneklubberne, men meget gerne vil samarbejde. Jernbanemuseet har nogle andre muligheder med deres materiel, og ville fremover have stor fokus på formidling af jernbanehistorien ved deres kørsler (altså museumsarbejde). Altså lidt det, som man har oplevet de sidste par år med formidling af jernbanehistorien i veterantogene.

Henrik Harnow kom også ind på at museet var ved at gennemgå deres samlinger af rullende materiel. Han fortalte, at det personligt ærgrede ham at de havde måttet kassere rullende materiel, der tidligere havde haft en stor kulturhistorisk betydning, men som i årtier havde stået udendørs og gået til. En del af materiellet var simpelthen faldefærdigt, hvilket man også kunne se på nogle af de billeder han viste. Det var vigtigt for ham og museet, at der blev passet godt på det bevaringsværdige materiel, og at det blev opbevaret under ordentlige forhold. Han omtalte det vist som national kulturarv. I øvrigt var materiellet blevet gennemgået dels af museet og dels en ekstern ekspertgruppe (heri flere kendte jernbaneentusiaster) for at vurdere dets kulturhistoriske og tekniske betydning, inden det blev besluttet at udskille materiellet fra samlingen. Inden det overflødige og i mange tilfælde faldefærdige materiel på Centralværkstedet i København blev ophugget for et år siden, var det i øvrigt blevet tilbudt til jernbaneklubberne, men der havde så vidt jeg forstod ikke været den store interesse. I alt fald havde museet ikke fået tilbagemeldinger, hvis jeg forstod det rigtigt. Bortset fra et par vogne, som var overgået til klubben i Lunderskov. Henrik Harnow ærgrede sig over at andre klubber ikke havde haft lyst til at overtage noget af det andet materiel, men forstod naturligvis godt at de osse kunne have opbevaringsproblemer. Man havde gjort meget ud af at kontakte de enkelte klubber og tilbyde materiellet, men det havde bagefter vist sig, at mailadresser på klubbernes websider etc. ikke havde været korrekte eller mails ikke læst? Men man ville forsøge at kontakte klubberne igen næste gang. Der blev dog ikke kun talt om kassation. Som jeg forstod det havde Jernbanemuseet netop overtaget eller var lige ved at overtage ME 1501 fra DSB.

Af andre interessante oplysninger er at Jernbanemuseet ved årsskiftet har købt en større grund i Odense i tilknytning til museet, og over årene gerne vil opføre flere udstillingsfaciliteter dels til udstillinger og dels til materiel. Det lød meget lovende. Der vil virkelig komme til at ske noget i Odense i de næste år. Nu skal man dog først finde fondsmidler mv. til bygninger og udstillinger. Af udstillinger vil museet næste år lave en større rejseudstilling, der bl.a. skal have fokus på interrailrejser og rejser med tog.

Ligeledes er museet gået i gang med en registrering af fotosamlingen, og det er museets plan, at den skal gøres offentlig tilgængelig på internettet, så alle kan få glæde af fotosamlingen. Henrik Harnow henviste i den forbindelse til Sveriges Jernbanemuseum, som har en lignende fotoportal. I det hele taget vil Jernbanemuseet gerne samarbejde med klubberne og jernbaneentusiasterne, og der er planer om at åbne mere op for brug af biblioteket mv. Alt i alt lød det meget positivt og der blev også aflivet en del myter om museet, så jeg gik i alt fald mere oplyst derfra.

Mange hilsner
Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak