Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME 1501 er kommet på museum (Generelt)

af Peter Christensen, 25/3 2015, 19:54 (3331 dage siden) @ Stephan Aller

Jeg har pt ikke adgang til en scanner, men jeg har da en rep-manual til en 567C inc. vandpumper.
Mellem vandsiden og tandhjul sidder en ganske almindelig roterende pakdåse (shaft seal eller mechanical seal). Hvis der kommer vand i lejerne, så har pumpen en skidt pakdåse......
Ergo, lejerne er slet ikke beregnet til at være "vandsmurt" (med eller uden glykol).
Meeeen, der er jo et sladrehul (tell-tale bore), som jo kan stoppe til (med belægninger eller et kvaj som i bedste mening sætter en klud eller prop i; så drypper det jo ikke mere!).
Anyway, en skidt pakdåse i kombination med et tilstoppet sladrehul vil give vand i smøreolien (prelplade eller ej) og nu begynder det store taksameter at tikke......
Hvorfor pakdåsen er skidt - ja, det kan der være mange grunde til (alt fra almindeligt slid til fejlagtig montage samt forkert brug af kølevandstilsætning).

Det er muligt at materialerne i pakdåsen ikke bryder sig om glykol og så giver det mening at tappe vandet af motoren med nogle års mellemrum (glykolen skal fornys med mellemrum). Ved samme lejlighed kunne vandpumperne skiftes med to ny-renoverede (med nye lejer og pakdåse).

Prøver at finde en scanner i morgen og så dukker der en tegning op.
Skulle opbygningen af pumperne være ændret, så smid lige en tegning af samme.
Jeg tvivler dog på at opbygningen er ændret grundlæggende da pumperne årgang 1954 i den grad minder om dem som findes i parts catalog 302 fra 1985 (plate B46). Catalog 302 gælder kun for 645 til stationært brug, borerigge og lign......men spast som pumperne ligner hinanden trods de 30 års mellemrum.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak