Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 26/3 2015, 10:17 (3319 dage siden) @ Steff

Hej Steff,

Boxermotor?!?! Hrmpf!

English Electric’s prototypelokomotiv Deltic, der blev testet i 1955, var sin tids kraftigste diesellokomotiv overhovedet. Med sine Napier Deltic-motorer, der var udviklet til hurtigtgående flådefartøjer til patruljebrug, har Deltic en meget høj ydeevne, samtidig med at den vejer mindre end de fleste moderne lokomotiver. I 1958 bestilte British Railways en produktionsserie på 22 Deltic-lokomotiver til fremføring af eksprestog med 160 km/t.

Napier Deltic stempelmotoren er en unik konstruktion med tre motorblokke a seks cylindre i en trekantet opstilling. For at muliggøre, at hver gruppe af cylindre kan arbejde effektivt, drejer krumtapakslen for én af grupperne modsat af de to øvrige, hvilket gør Napier Deltic motoren både kompakt og meget kraftig. I kraft af motorens lette vægt, kunne to neddroslede Napier Deltic D18-25 skibsmotorer installeres i et seks-akslet lokomotiv, hvilket gav Deltic en kraft, der gjorde maskinen til sin tids kraftigste diesellokomotiv.

British Railways påbegyndte forsøgskørslerne med Deltic prototypen i 1955, i første omgang på vestkystruten fra London til Liverpool og Carlisle. Lokomotivet var fortsat ejet af English Electric, hvis ingeniører ledsagede det på hver tur. Fra 1959 kørte maskinen på østkystruten fra London til York og Edinburgh. Det var her, at Deltic for alvor udmærkede sig, hvilket førte til en ordre på 22 lokomotiver, serieproduceret med et lidt mindre karrosseri end prototypen, som skulle erstatte 55 eksprestogs-damplokomotiver. Prototypen blev taget ud af drift i 1961 og overdraget til Londons Science Museum. I dag indgår Deltic i National Railway Museum’s samling.


Med vanlig venlig hilsen

Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak