Oplevelser med Arriva lint-tog (Generelt)
Der er noget der hedder certificerede komponenter. Det er i princippet stumper magen til dem man kan køve for ingen penge. Men, de har været gennem en ekstra kvalitetskontrol, er registrerede, og leverandøren har en produktansvarsdækning. Dvs at hvis en flyver dratter ned fordi én bestemt skrue brækker, kan den spores til levverandørens sikkerhedskontrol, og leverandøren har en forsikring. Denne dækning har man ikke med en skrue der er købt i Jem og Fix. Derfor er certificerede komponenter også dyrere.
Jeg er godt klar over at ZUB123 komponenter har et sikkerhedsniveau der gør prisen højere, men 500.000 DKK virker nu alligevel som for mange penge for en linieleder.
Når jernbanen bliver for dyr, dukker forslag om nedlæggelse og bus erstatning op med jævne mellemrum, som vi ser det her: http://sn.dk/Sjaelland/Forsker-Skrot-lokalbanerne/artikel/485171
Og ja - jeg er godt klar over at der ikke er ATC på Tølløsebanen, men stort set alt er (for) dyrt når det skal anvendes på en jernbane.
Med venlig hilsen Jens