Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn (Generelt)

af Søndenfjords, 13/3 2012, 18:28 (4427 dage siden)

Nu er det her ganske vist ikke et rutebilsforum, men inspireret af HFHJ- og GDS-tråden vover jeg alligevel forsøget:
Jeg husker de gule rutebiler, der kørte mellem Frederiksværk station og Liseleje og Sandkroen, og som på store dage havde en påhængsvogn på. Eller en anhænger eller en bivogn eller hvad den rette betegnelse nu end er.
Er der nogle, der ved noget om dem, og som måske endda har billeder af dem?
Fænomenet har sikkert eksisteret på mange andre linier, og jeg mener f.eks. at have set rutebiler med anhænger i Blokhus i 50'erne.
mvh
Søndenfjords

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Niels Munch, 13/3 2012, 20:11 (4427 dage siden) @ Søndenfjords

Rutebiler med anhænger brugtes efter krigen også af Amagerbanen og Ålborg Privatbaner.

HFHJ havde 2 rutebilanhængere fra før krigen, og de var også efter krigen uundværlige på de stærkt benyttede sommerruter. Men tiden og den øvrige landevejstrafik løb efterhånden fra disse landevejstog, der ikke var populære blandt andre trafikanter, og efterhånden som der anskaffedes større busser, blev påhængsvognene overflødige og forsvandt i 1958.

Kilde: Thomassen "Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane 1947-1972" DJK nr. 33, 1972.

Der foreligger intet om fabrikat eller fotos af disse HFHJ-påhængsvogne.

Så vidt jeg erindrer, skete der en ændring i færdselsloven således, at det efter 1962 (tror jeg nok) ikke længere var tilladt med personførende anhængere til rutebiler. Det var således også definitivt slut med "Røde Orm" ad Køgevejen.

M.v.h.
Niels

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Søndenfjords, 13/3 2012, 20:40 (4427 dage siden) @ Niels Munch

Tak for dine oplysninger og også for billederne på Drehscheibe Online.
Jeg har forsøgt at anskaffe HFHJ-bogen fra 1972, men hidtil uden held.
mvh
Søndenfjords

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Thomas de Laine ⌂, København, 13/3 2012, 22:01 (4427 dage siden) @ Niels Munch

Så vidt jeg erindrer, skete der en ændring i færdselsloven således, at det efter 1962 (tror jeg nok) ikke længere var tilladt med personførende anhængere til rutebiler.

Påhængsvogne til rutebiler har faktisk været i spil i nyere tid her i landet. Trafikselskabet Sydbus i det daværende Sønderjyllands Amt søgte i 2004 dispensation hos Færdselsstyrelsen til brug af busanhængere. Det var i forbindelse med et udbud, hvor busselskaber kunne give parallelle tilbud med og uden busanhængere på nogle bestemte ruter. Busanhængerne skulle være i moderne udgave med billetteringsudstyr, destinationsskilte, tv-overvågning fra chaufførpladsen og sågar automatisk til- og frakobling af anhængerne. Det blev dog ikke noget...

I samme anledning skrev bushistorikeren Jens Birch en artikel om busanhængere i Bushistorisk Selskabs blad Busbladet. Det var vist i nummer 39 fra ca. 2005 (mine blade er pakket ned grundet flytning, så jeg kan ikke komme det nærmere for nuværende).

Det var således også definitivt slut med "Røde Orm" ad Køgevejen.

Det er gode - og i hvert fald for en rutebilfan - interessante billeder, der er i dén tråd. Jeg vil dog tillade mig at påstå, at billede 3 er taget på DSBs Solrød Strand-garage. Den var i brug helt op i 1990'erne (siden 1974 af HT), men er nu revet ned, og der ligger en udvidelse af Solrød Center på området.

Sådan så der ud (set fra strandvejen) i marts 1998:
Solrød Strand garage
Et år senere var den væk...

DSB havde i øvrigt flere busopstillingspladser/-garager langs Køge Bugt, bl.a. også ved Jersie Strand og Køge station.

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Hedegaard, 13/3 2012, 23:06 (4427 dage siden) @ Thomas de Laine

Påhængsvogne til rutebiler har faktisk været i spil i nyere tid her i landet. Trafikselskabet Sydbus i det daværende Sønderjyllands Amt søgte i 2004 dispensation hos Færdselsstyrelsen til brug af busanhængere. Det var i forbindelse med et udbud, hvor busselskaber kunne give parallelle tilbud med og uden busanhængere på nogle bestemte ruter. Busanhængerne skulle være i moderne udgave med billetteringsudstyr, destinationsskilte, tv-overvågning fra chaufførpladsen og sågar automatisk til- og frakobling af anhængerne. Det blev dog ikke noget...

Er det egentlig ikke bare en meget dyr og overkompliceret udgave af en ledbus?
Eller havde man planer om at bivognene skulle fungere som en slags "kursvogne" og kobles på forskellige rutebiler undervejs?

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Thomas de Laine ⌂, København, 13/3 2012, 23:29 (4427 dage siden) @ Hedegaard

I dette tilfælde var det ikke meningen, at påhængsvognene skulle have andre destinationer end forvognen/rutebilen, så det ville så at sige have været en alternativ form for ledbusser.

En ledbus er dog relativt dyr i både anskaffelse og vedligeholdelse. Ofte er der heller ikke brug for den store kapacitet på mange af de ture, bussen kører, men det kan ikke betale sig at have en mindre bus, som kan afløse ledbussen i de tilfælde. På den måde kan der være ræson i at have påhængsvogne, som kan tages med og sættes af igen i løbet af dagen alt efter den typiske søgning til de forskellige afgange - lidt ligesom man op- og nedformerer S-togene i forbindelse med myldretiderne. Ledbusser kører i øvrigt ofte færre kilometer over årene end busser af sædvanlig størrelse, f.eks. fordi de anvendes i de vognløb, der kun kører dagtimer/myldretid, mens busser af normal størrelse klarer de vognløb, der også kører aften og weekend.

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 14/3 2012, 09:32 (4427 dage siden) @ Thomas de Laine

Ved den gamle Ellebjerg station (Blushøjvej) kan stadig ses rester af DSBs gamle garageanlæg bygget til både dobbeltdækkere og "Røde orm".

mvh
Ole Gold

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af Tage Crillesen @, 31/1 2014, 11:33 (3738 dage siden) @ Ole Gold

Hej Ole
Jeg mener man skal ud til Køgevej/Amagermotorvej nu er der vis noget med små fly.
m.v.h. Tage

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af gamle ole, 2/3 2015, 11:44 (3343 dage siden) @ Niels Munch

Mener også DSB havde NAG-Buessing rutebiler med bivogne bl.a. 121 på Toftegårds Pl- førend Valby ST, og muligvis i Sønderjylland.
Set fotos fra førstnævnte (?)

Ole

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (+ 1 foto)

af Niels Munch, 2/3 2015, 12:48 (3343 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 2/3 2015, 13:24

Mener også DSB havde NAG-Buessing rutebiler med bivogne bl.a. 121 på Toftegårds Pl- førend Valby ST, og muligvis i Sønderjylland.
Set fotos fra førstnævnte (?)

Ja, se f.eks. http://www.dsb-rutebiler.dk/vogne/pahangsvogne/index.htm .

Et andet eksempel:

[image]
DSB Triangel bus med BurWain dieselmotor - og DAB/DAPA anhænger, 1939.

M.v.h.
Niels


Edit tilføjede et foto.

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (+ 1 foto)

af gamle ole, 2/3 2015, 14:42 (3343 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels.

Hvorfor mon mit gamle XP-system ikke kan få hjemmesiden med DSB-rutebiler til at rulle/køre op/nedad?
Møgærgeligt.

Hilsen Ole

Facts og fotos om rutebiler med bivogn, MS XP

af Steff, 2/3 2015, 15:05 (3343 dage siden) @ gamle ole

Go´eftermiddag Ole

Kender ikke til en eventuel fejl du kan have på din PC, men hvis jeg var dig, ville jeg snarligt begynde og se efter noget andet end XP, da Microsoft ikke mere opdatere og vedligeholder dette system.

Ind til da, sørg for (under alle omstændigheder) sikkerhedskopier af dine filer!!!!

Med hensyn til din busbog, prøv at lave en drejebog over hvilket indhold du kunne tænke dig, format etc.
Der er sikkert mange der gerne vil hjælpe når du selv kommer med et oplæg, ok?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Facts og fotos om rutebiler med bivogn, MS XP

af Gjæst, 2/3 2015, 17:01 (3343 dage siden) @ Steff

Kender ikke til en eventuel fejl du kan have på din PC, men hvis jeg var dig, ville jeg snarligt begynde og se efter noget andet end XP, da Microsoft ikke mere opdatere og vedligeholder dette system.

Hvis de programmer man ønsker at køre på pågældende PC, kører fint under Windows XP, kan jeg ikke se nogen grund til at udskifte en ældre PC med Windows XP.

Man skal huske på at det sjældent lader sig gøre at installere et nyt operativsystem på en gammel PC fordi den gamle hardware sjældent understøttes af et nyt operativsystem, det sørger PC-fabrikanterne og MS i fællesskab for gennem deres koordinering af systemernes udvikling. Forudsætningen er naturligvis at man bruger pågældende PC fornuftigt.

Jeg har selv en gammel PC med Windows XP som bliver brugt til ikke-kritiske ting, ingen problemer. Jeg måtte dog skifte antivirusprogram fordi MS lavede det stunt at de ikke længere understøtter Windows XP på MS Security Essentials, men der er heldigvis andre antivirusprogrammer som kan køre på Windows XP.

Facts og fotos om rutebiler med bivogn, MS XP

af esni, Frederikssund, 2/3 2015, 18:20 (3343 dage siden) @ Gjæst

Kender ikke til en eventuel fejl du kan have på din PC, men hvis jeg var dig, ville jeg snarligt begynde og se efter noget andet end XP, da Microsoft ikke mere opdatere og vedligeholder dette system.


Hvis de programmer man ønsker at køre på pågældende PC, kører fint under Windows XP, kan jeg ikke se nogen grund til at udskifte en ældre PC med Windows XP.

Man skal huske på at det sjældent lader sig gøre at installere et nyt operativsystem på en gammel PC fordi den gamle hardware sjældent understøttes af et nyt operativsystem, det sørger PC-fabrikanterne og MS i fællesskab for gennem deres koordinering af systemernes udvikling. Forudsætningen er naturligvis at man bruger pågældende PC fornuftigt.

Jeg har selv en gammel PC med Windows XP som bliver brugt til ikke-kritiske ting, ingen problemer. Jeg måtte dog skifte antivirusprogram fordi MS lavede det stunt at de ikke længere understøtter Windows XP på MS Security Essentials, men der er heldigvis andre antivirusprogrammer som kan køre på Windows XP.

Den bedste løsning, vhis den gamle HW skal bevares er at installere Linux på den - med KDE desktop er det ikke særlig svæt at vende sig til de ny programmer, da deres brugerinterface ofte er inspireret af programmer, der kørte på WinXP. Stabiliteten er i top, og malware er stort set ukendt. Husstandens stationære maskine er fra 2005, og havde oprindelig XP (32 bit) og SUSE Linux (64bit) dual-boot. Jeg brugte mest Linux, fruen mest XP. Da XP på et tidspunkt ikke længere ville boote på grund af en beskadiget fil, lærte fruen også at bruge Linux. Selv bruger jeg mest min laptop, som er en ren SUSE. I begge tilfælde bruger jeg KDE desktop.

Skiftet fra XP til KDE er ikke sværere end skiftet fra XP til Win7,Win8 eller OSX

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (+ 1 foto)

af mss-logoff, 2/3 2015, 19:44 (3343 dage siden) @ Niels Munch

Skøn side!

Tak for linket :-)

Mvh MSS

Søges: Facts og fotos om HFHJ-rutebiler med bivogn

af gamle ole, 30/1 2014, 20:52 (3739 dage siden) @ Søndenfjords

Takket være SHS bogen om Helsingørbusserne, og DJK-bøgerne om GDS- ikke mindst den nye- er der efterhånden pæn snor i privatbanerutebilerne i Notdsjælland.
Men det hænger nok noget med HFHJ-rutebilerne (som tilmed havde monopol på oplandet, bortset fra 315 der skar gennem GDS-og HHGB-land og den periodisk udliceterede Frev.-Hundested rute)
Hvis man minimum havde en liste-som vist findes- og fotos af hele vognparken, ville det jo være fint.

hilsen Ole

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (2 fotos)

af Niels Munch, 10/6 2014, 11:41 (3609 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Niels Munch, 10/6 2014, 12:04

Ikke helt off-topic, og meget aktuelt:

Da en bus fra Movia med anhænger på satte en bil ved stoppestedet “Dragør Skole” i morges, den 10. juni 2014, var det starten på et nyt forsøg på at mindske trængslen på vejene. Bilen er fra delebilfonden LetsGo og er én af i alt 11 biler, der fordeles som perler på en snor langs ruten for bus 350S, der kører fra Dragør til Ballerup. Bag projektet står Trafikstyrelsen, Region Hovedstaden, Movia og de fem kommuner, der hermed vil forsøge at kombinere delebiler med kollektiv transport som et alternativ til selv at eje en bil:

[image]

[image]
Fjord-Bus nr. 7437 med anhænger ved stoppestedet "Dragør Skole" 10.06.2014 (nm).

Baggrund for projektet: http://www.regionh.dk/NR/rdonlyres/71E5FE42-C496-4B6E-BB19-EFA6E37E5D8F/0/Saginklbilag.pdf .

I en indledende kampagneperiode er medlemskabet gratis, hvis man besidder et periode- eller rejsekort. Brug af delebil betales selvfølgelig efter LetsGo's takster.


M.v.h.
Niels

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (2 fotos)

af Peter Sloots, 26/2 2015, 15:50 (3347 dage siden) @ Niels Munch

Ikke helt off-topic, og meget aktuelt:

Da en bus fra Movia med anhænger på satte en bil ved stoppestedet “Dragør Skole” i morges, den 10. juni 2014, var det starten på et nyt forsøg...

M.v.h.
Niels

Tilsyneladende også forsøg med cykler. Frederikssund august 2013:
[image]

PS

Avatar

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (2 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/2 2015, 18:43 (3347 dage siden) @ Peter Sloots

Tilsyneladende også forsøg med cykler. Frederikssund august 2013:
[image]

Ja, meget godt tænkt - desværre tog cyklisterne ikke med bussen og de der tog bussen havde ingen cykler, så det forsøg stoppede som lidt af en fuser.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (undren)

af re20000, 26/2 2015, 22:42 (3347 dage siden) @ Michael Deichmann

Tilsyneladende også forsøg med cykler. Frederikssund august 2013:
[image]

Ja, meget godt tænkt - desværre tog cyklisterne ikke med bussen og de der tog bussen havde ingen cykler, så det forsøg stoppede som lidt af en fuser.

Jeg bor på 320Rs rute og har aldrig hørt om det forsøg, så det kan bla have sin årsag i manglende pr...
Hvem skulle i givet fald anbringe cyklerne på bussen og hvem havde ansvaret for at de ikke faldt af og hvad med køretiden og 100 andre besværligheder. Nok ikke sært, det ikke blev til noget.
Også underligt med den bus med autotrailer i Dragør, det var vel ikke meningen, busserne til daglig skulle køre rundt med delebilerne?? Og Anchersen skulle flytte dem men 350S køres af Arriva Gx?

Nold

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (undren)

af OJK37, 26/2 2015, 23:50 (3347 dage siden) @ re20000

[image]Her ta'r man to cykler med bussen og anbringer dem selv på stativet på fronten! Hvor mon??
Ole-Jørn

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (undren)

af Jens V, 28/2 2015, 08:29 (3346 dage siden) @ OJK37

Her ta'r man to cykler med bussen og anbringer dem selv på stativet på fronten! Hvor mon??

Måske et sted i USA?

Det minder i hvert fald om systemet på bybusserne i Honolulu:

[image]

[image]

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (undren)

af Niels Munch, 28/2 2015, 09:42 (3346 dage siden) @ OJK37

Her ta'r man to cykler med bussen og anbringer dem selv på stativet på fronten! Hvor mon??

Det ligner en New Flyer E60LFR led-trolleybus i Vancouver.

M.v.h.
Niels

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (undren)

af OJK37, 28/2 2015, 19:36 (3345 dage siden) @ Niels Munch

Niels, du er squ for hurtig, men her er et til!
Ole-Jørn[image]

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (undren)

af LasseG, 27/2 2015, 14:07 (3346 dage siden) @ re20000

Også underligt med den bus med autotrailer i Dragør, det var vel ikke meningen, busserne til daglig skulle køre rundt med delebilerne?? Og Anchersen skulle flytte dem men 350S køres af Arriva Gx?

Ikke så underligt - det var en del af Movias PR for delebilsforsøget på 350S.. Så nej ingen daglig drift på den måde...

Facts og fotos om rutebiler med bivogn (+ 1 foto)

af Niels Munch, 26/2 2015, 11:07 (3347 dage siden) @ Søndenfjords

[image]
http://www.arkiv.dk/vis/579792 - Rutebilen Avnø - Køng - Vejlø - Næstved, den grønne bus, Jens Andersen, 1950.
Arkiv: Køng Sognearkiv. Billednr.: B667.

Anhængeren er en såkaldt "krigsanhænger", beregnet til at øge kapaciteten med 13-15 pladser, opbygget på personbilchassis og med hængertrækket monteret på den forreste, styrbare aksel.

Jens Birch beskriver fænomenet nærmere i Busbladet 39/2005, hvori der bl.a. er et foto af Hvidovre Rutebilers krigsanhænger fra 1943, som er ganske magen til den her viste (måske den samme?).

M.v.h.
Niels

ContecRail
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak