Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mindste by med lyntog eller intercitytog (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2015, 11:50 (3265 dage siden)

Inspireret af den hede diskussion om Langeskov:

Hvad er den mindste by med lyntogsbetjening? Mine favoritkandidater er Oddesund Nord og Tolne.

Hvad er den mindste by med intercitytogsbetjening? Min favoritkandidat er Skalborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af BoergeOf61, Randers C, 19/5 2015, 12:46 (3265 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad er den mindste by med intercitytogsbetjening? Min favoritkandidat er Skalborg.

Det er jeg ikke enig i. Højslev er noget mindre end Skalborg.

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 19/5 2015, 13:04 (3265 dage siden) @ BoergeOf61

Hej,

med kanp 1250 indbygger skulle Kliplev väre den mindste by med IC-tog standsning.

Ullrich

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af Gæstebruger, 19/5 2015, 22:42 (3265 dage siden) @ BoergeOf61

Højslev er noget mindre end Skalborg.

Sandt nok, men Højslev betjenes ikke af tog. For der er forskel på Højslev og Højslev Stationsby.

Avatar

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af BoergeOf61, Randers C, 19/5 2015, 23:02 (3265 dage siden) @ Gæstebruger

Højslev er noget mindre end Skalborg.

Sandt nok, men Højslev betjenes ikke af tog. For der er forskel på Højslev og Højslev Stationsby.

I statistikken fra Skive Kommune var kun Højslev stationsby nævnt.

Avatar

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/5 2015, 14:11 (3265 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Inspireret af den hede diskussion om Langeskov:

Hvad er den mindste by med lyntogsbetjening? Mine favoritkandidater er Oddesund Nord

Oddesund Nord vil helt klart også være mit bud.
Der bor så vidt jeg ved under 200 sjæle i byen.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af Gæstebruger, 19/5 2015, 22:31 (3265 dage siden) @ T. Rithmester

Der bor så vidt jeg ved under 200 sjæle i byen.

Lidt talnørderi:
For at blive betragtet som by(område) i international statistik, kræves der mindst 200 indbyggere. Danmarks Statistik har ikke dette byområde med i deres folketal. Altså er der mindre end 200 indbyggere. Det næststørste område med sikre tal bliver derfor sognet med 433 indbyggere.

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af steenth, 19/5 2015, 23:06 (3265 dage siden) @ T. Rithmester

Inspireret af den hede diskussion om Langeskov:

Hvad er den mindste by med lyntogsbetjening? Mine favoritkandidater er Oddesund Nord


Oddesund Nord vil helt klart også være mit bud.
Der bor så vidt jeg ved under 200 sjæle i byen.

Der er registeret 40 indbyggere i Oddesund Nord i det udtræk af byer under 200, som jeg fået fat i via geodatastyrelsen. Sognet har også Uglev med 217 indbyggere, som også har en stop.

Mvh
Steen

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af Gæst 1, 20/5 2015, 09:36 (3264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når man kigger på Enhedslistens argumentation og sammenligner Langeskov med f.eks. Brørup - bør der så ikke kigges på betjening mere kontinuerligt? Odde Sund Nord er mig bekendt betjent sporadisk! Så find den mindste med timebetjening!

Avatar

Mindste by med lyntog eller intercitytog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2015, 10:11 (3264 dage siden) @ Gæst 1

Når man kigger på Enhedslistens argumentation og sammenligner Langeskov med f.eks. Brørup - bør der så ikke kigges på betjening mere kontinuerligt? Odde Sund Nord er mig bekendt betjent sporadisk! Så find den mindste med timebetjening!


Hvilket berører det dejlige klassiske spørgsmål:

Hvis man bor i Satoverstyristan*) i Jylland og kigger på rejserelationen Satoverstyristan-København (og kun på den):

Hvad vil man helst have: Tre direkte forbindelser pr. dag uden skift Satoverstyristan-København eller forbindelse fra Satoverstyristan til København hver time men med togskift i den nærmeste købstad?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

*) Satoverstyristan er en fiktiv lokalitet opfundet af Monrad og Rislund

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak