Diverse busser, DSB, HT, AS mfl. (18 foto)

af Niels Munch, 20/8 2013, 17:13 (3905 dage siden) @ henning h087
redigeret af Niels Munch, 20/8 2013, 17:29

Hej Henning,

Atter tak for fine busbilleder. Da de fleste vogne er identificeret, kan deres levnedsløb findes i www.danskebusser.dk, så det skal jeg ikke trætte læserne med, men blot knytte kommentarer til enkelte af vognene:

Frihavnsbus nr 37 ex DSB (Scania Vabis), 1974 Ølsemagle strand
[image]

KfA 37 er ex DSB 446.


Frihavnsbus nr 38 (Scania Vabis), 1975 Gittervej Frihavnen
[image]

KfA 38 er ex DSB 444. Begge fra Peter Petersen, Aabenraa Karosserifabrik. Busserne var blandt de første af DSBs bustyper, der fik vingehjul på fronten. Derfor har "grinet", der hos andre vognmænd stod i blankt aluminium, altid været rødmalet.

KfAs busser blev omtalt i bl.a. denne tråd.


HT 301 Leyland linie 19 Rådhuspladsen - Gladsaxe, HT 610 Leyland linie 68 Rådhuspladsen - Lyngby, første dag linie 68 kørte, 1974 Rådhuspladsen
[image]

Forenede Rutebiler bestilte de allerførste Leyland-DAB Serie-III vogne til levering 1973-74, i alt 12 stk. De første 6 (senere HT 3081-3086) blev leveret i husfarverne rød/sort. De sidste 6 blev leveret i HT-bemalingen og fik nr. 606-611. Til forskel fra de senere HT Serie-III vogne havde de dørplaceringen 2-0-2.

HT Leyland ex LNJ, linie 180 Gl Holte - Lyngby, 1974 Lyngby Klampenborgvej
[image]

Vognen er BJ 89.457, ex LNJ nr. 51 (HT 5051) Leyland-DAB Serie II.

Volvo ledbus udlånt fra Storstockholms Lokaltrafik SL 5036, Linie 121 Valby - Køge, 1975 Vallensbæk station
[image]

Ledbussen er en Volvo B58-55(A) med finsk Wiima Karosseri; den kørte i HT med sit SL-nummer 5036.

ÅS 184 linie 13 Rutebilstationen - Elev, ÅS 181 linie 14 Rutebilstationen - Holmstrup, ÅS 14 line 10 Rustebilstationen - Moesgård museum, 1975 Aarhus Rutebilstation
[image]

ÅS anskaffede ikke selv Leyland-DAB Serie-I vogne som nye, men fra andre vognmænd såsom Strandgaard og De Blå Busser, deriblandt ÅS Vogn 14.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak