Farvel til en gammel tysk kending, BR E40/140
Jamen, du har da helt ret i, det var sq da en af 215/16/17 (ka´ikke se forskel) typerne i forspand til Hamburg og derefter lokomotivveksel med E 140. Det var engang i begyndelsen af 1980´erne og samme retur.
Den med dieslerne var svedt helt ud. Det var for resten første gang, at jeg erindre og fik love til at mærke, hvor nødvendigt strækningskendskab er. Der var lidt kuperet og jeg mente, at når man nu skulle op ad en længere stigning, skulle man selvfølge lukke op. Men det fik jeg ikke lov til af "den rigtige" lokomotivfører og fik at vide, at jeg bare skulle vente lidt. Og pludselig accelererede toget temmelig stærkt så det kunne mærkes. Der var jo lige et meget tungt bagtog der skubbede på ned af bakken, mens fortoget var på vej op af næste stigning. Sådan hurtigt udregnet alene bagtoget omkring lidt over 1200 tons. Der ER jo en årsag til, at man skal gennemgå en længere uddannelse og have strækningskendskab før man er rigtig og godkendt lokomotivfører. Men spændende var det.
Tak for rettelsen, vi skal jo have orden i tingene
Med venlig hilsen
Steffen Dresler