Vesttyskland 1976 - Rheine og Emslandsstraekningen (1 del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 23/4 2017, 20:57 (2560 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole

Også tak for de pæne ord vedr min rejseberetning.

Ja størrelsen af et emne afhænger jo af og til af øjet der observerer og personens referencer.

Men hvis vi kigger på de ydre mål for de tyske BR 44 og BR 50 og de danske litra E og N, får man vel en vis objektiv sammenligning der falder ud til fordel for de tyske lokokomotiver når vi taler om størrelse.

Nogle hovedmål (alle længdemål i mm):

[image]
Som det umidelbart ses af tabellen var EII maskinen dog ikke så lille en maskine endda til sammenligning med de tyske, men en vigtig parameter i synsindtrykket for størrelsen af et lokomotiv mener jeg er keddeldiameteren, og her har jeg ikke kunne finde målene for BR 44 og E maskinen. Jeg mener dog at huske at BR 44 har større keddeldiameter end BR 50.

Personligt mener jeg at en stor keddeldiameter giver lokomotivet et langt mere kraftigt og ”tungt” udseende. Måske nogle af Jernbanens læser har de manglende keddelmål eller en anden mening om emnet?

Kilder:
Danmarks Damplokomotiver, W. Bay
Dia Baureihe 50, Band 1, EK Verlag
www:
Tekniske lokomotivspecifikationer for Tyske loks


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak