Vesttyskland 1976 - Rheine og Emslandsstraekningen (1 del)

af Steffen Dresler, 24/4 2017, 20:39 (2559 dage siden) @ gamle ole2

Kære Thomas og alle andre selvfølgelig

Du skriver:
”Her er et af 50 3066 eller 88.
http://www.epoche-3.de/px19_schiene.php
Læg mærke til at stangrammen identificerer den tydeligt, som en 50 og IKKE en 52”.

Og det er jeg fuldt ud i princippet enig med dig i. MEN, der var altså flere af de første BR 52, der havde stangrammer og det var kun en administrativ bestemmelse, der adskilte de sidste BR 50 ÜK´er og de første BR 52´er, sådan ca.;
”fra og med i morgen benævnes nu alle de stærkt forenklede BR 50 ÜK´er i byggeserierne xxx….. BR 52”.

Når jeg ser på billedet, har lokomotivet en 50´erskorsten og røgkammerstøtte, men damprøret fra cylinderen og op til røgkammeret er kvadratisk mod rundt på BR 50. Og så har jeg svært ved på billedet at kunne afgøre om det er en stang- eller pladeramme. Hvordan ser du det på billedet (reelt sp. vil gerne lære at se dette på afstand!!)?
Med hensyn til de to opgivne lokomotiv nr. passer det jo godt at det er en ”Pommy” optagelse, da begge lokomotiver gjorde tjeneste i UK zone (og lidt US).

Noget helt andet vedr. bemærkningerne om størrelsen.

Jeg synes det er som at sammenligne pærer og æbler, bortset fra DB og DSB lokomotiverne alle er dampere.
Man skal huske på, at DRG/DB (og DSB selvfølgelig) enhedslokomotiverne er nationalt byggede til de krav der var på tidspunktet og med plads til udvidelse. Altså hvor store og tunge tog kan fremføres over en given strækning.
DRG/DB lokomotiverne havde en langt større belastning i deres trækketabeller, altså kunne fremføre STØRRE- og HURTIGERE tog end tilsvarende herhjemme. Bl.a. kedeltrykket på mindst 16 kg/cm2 mod herhjemme 12 til 15 (litra N). Og så kunne deres kedler producere næsten dobbelt så meget damp (kg/t), BR 01 omkring 20.000 kg/t og litra E ca. 13000 kg/t.
Ca. indicerede HK var på 2330 HK for BR 01 öl og 1350-70 HK for litra E I og E II, litra N 1600 og BR 44 2000 HK.
Så jeg tror man bare skal glæder sig over billederne og forskellene på DB og DSB lokomotiver uden at drage sammenligninger.

Jeg har selv et par gange haft fornøjelsen over at køre i eksprestog med 01 fra Hamburg og på ”Die Rennbahn” mod Ruhr og omvendt og DET gik stærkt.

Sidst til Steen:
Whau, flotte billeder, tænk jeg syntes det var i går

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Herunder lige et par billeder af en 01 öl (012 100-4) optaget i Odense, den er STOR og en tændstik (filibus) i fyret om morgenen og i løbet af nul, nul er der damp på.
[image]
[image]

NB, NB: Nej Ole, du kan slet IKKE sammenligne en 01 og en 03 ved at se på størrelsen. Der var himmel til forskel!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak