Vesttyskland 1976 - Rheine og Emslandsstraekningen (1 del)

af tjesp02, 24/4 2017, 22:32 (2560 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen
Forskellen på en 50 og en 52 er faktisk kun rammen. 50 stangramme 52 pladeramme.

Du kan kende forskel ved at se på rammen ved at pladerammen rækker ovenover hjulene, mens ved stangrammen er det hjulene der rækker over rammen.

Stangramme:
https://www.flickr.com/photos/sunhiller/5616456686

pladeramme.
http://dermodellbahnblog.de/dampflok-br-52.html

Heizkessel 28 293
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3680643,3680643

Endelig er stykket over forløberen anderledes udformet.
Pladeramme (52)
http://marolokbilder.startbilder.de/bild/Deutschland~Museen~Hermeskeil/181635/50-662-is...
http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dampfloks~br-52--kriegslok-52-drg-dr-db--nich...

Stangramme (50)
http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20050
Billedet af 50 740 viser det ret godt.


Der er også noget der hedder en forenklet stangramme.
Alle kondensmaskinerne havde denne ramme og en del øvrige 52´ere. Den kan skelnes fra en normal stangramme på udsnittet over forløberen.

I denne tråd er der et billede af 52 2132 med forenklet stangramme og K2´2´T26 Tender, igen siger tenderen ikke ret meget om det er en 50 eller 52.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,4532758

Overgangen er glidende så der er enkelte 50ére der også er leveret med den forenklede stangramme.
I denne tråd er der billeder af Heizlok 11 836 der ser udtil at være resterne af 52 2002 altså en kondens 52. https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,1249408,page=all

Summasummarum der er en glidende overgang imellem 50 til 52. Mange forenklinger blev foretaget løbende og implementeret af fabrikkerne. Mange stumper imellem 50 og 52 er kompatible og er blev skiftet og byttet i løbet af maskinernes levetid.
DB gør det hele endnu sværere fordi de ret tidligt udrangerede alle 52, men delene blev genbrugt. Kedlerne gik til en 50´er og tenderen til en 38.

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak