Vesttyskland 1976 - Rheine og Emslandsstraekningen (1 del)
Hej Steffen
Forskellen på en 50 og en 52 er faktisk kun rammen. 50 stangramme 52 pladeramme.
Du kan kende forskel ved at se på rammen ved at pladerammen rækker ovenover hjulene, mens ved stangrammen er det hjulene der rækker over rammen.
Stangramme:
https://www.flickr.com/photos/sunhiller/5616456686
pladeramme.
http://dermodellbahnblog.de/dampflok-br-52.html
Heizkessel 28 293
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3680643,3680643
Endelig er stykket over forløberen anderledes udformet.
Pladeramme (52)
http://marolokbilder.startbilder.de/bild/Deutschland~Museen~Hermeskeil/181635/50-662-is...
http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dampfloks~br-52--kriegslok-52-drg-dr-db--nich...
Stangramme (50)
http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20050
Billedet af 50 740 viser det ret godt.
Der er også noget der hedder en forenklet stangramme.
Alle kondensmaskinerne havde denne ramme og en del øvrige 52´ere. Den kan skelnes fra en normal stangramme på udsnittet over forløberen.
I denne tråd er der et billede af 52 2132 med forenklet stangramme og K2´2´T26 Tender, igen siger tenderen ikke ret meget om det er en 50 eller 52.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,4532758
Overgangen er glidende så der er enkelte 50ére der også er leveret med den forenklede stangramme.
I denne tråd er der billeder af Heizlok 11 836 der ser udtil at være resterne af 52 2002 altså en kondens 52. https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,1249408,page=all
Summasummarum der er en glidende overgang imellem 50 til 52. Mange forenklinger blev foretaget løbende og implementeret af fabrikkerne. Mange stumper imellem 50 og 52 er kompatible og er blev skiftet og byttet i løbet af maskinernes levetid.
DB gør det hele endnu sværere fordi de ret tidligt udrangerede alle 52, men delene blev genbrugt. Kedlerne gik til en 50´er og tenderen til en 38.
Thomas