ØSJS-materiel på Kh- gennemgående?
Tilfældighedernes spil - modvilje hos ØSJS eller DSB - noget teknisk, noget signal-kludder - eller måske mangel på tro på passagergrundlaget?
Det må vel have været overvejet på et tidspunkt?
Jeg har i min tid ved Østbanen/Hovedstadens Lokalbaner (1985-2005) på intet tidspunkt i arkivet stødt på akter, som beskæftigede sig med anden kørsel end den, der er beskrevet i den i tråden omtalte litteratur (gennemgående DSB-vogne fra/til Kh hhv. Østbanetog til/fra Roskilde).
Min egen tanke er, at Østbanen først noget efter 2.VK rådede over rullende materiel, der var egnet til "de lange skinner", men som kun i begrænset omfang kunne række til kørsel uden for "hjemmebanen" (in casu til Roskildeløbene).
Man kan dertil hæfte sig ved, at DSB ikke lod hverken OHJ, HFHJ eller GDS køre skinnebustog ordinært til/fra Kh.
M.v.h.
Niels
pens. privatbanedirektør