Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2018, 14:54 (2250 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter

Kære Morten

Vi er enige om, at der har eksisteret b-spor både på stationer og på fri bane.

Men det er jo ikke det, vi taler om her. Her taler vi om en station, der blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Todbøl var som trinbræt hverken "T&S" eller "trinbræt med sidespor". Todbøl var blot et trinbræt. Det sporskifte, der lå i perioden fra Todbøl blev nedsat fra station til trinbræt uden sidespor og indtil sporskiftet blev pillet op nogle få måneder senere var hverken sidespor eller b-spor eller noget andet. Sporskiftet var, som det fremgår af nedenstående, spigret og boltet og kunne derfor ikke anvendes til at føre vogne, arbejdskøretøjer eller andet til eller fra det tidligere spor.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A, Danske Statsbaner, Baneafdelingen 2. og 3. Distrikts Banetjeneste, 1872-1973 Journalgruppeordnede sager, 1963, 1971 Hl Div. tekniske anlæg, pakke BB-1724/Thomas Boberg Nielsen.


Kære Thomas,

Hvilket sporskifte til hvilket sidespor trinbræt uden sidespor er det egentlig, du skriver om ovenfor? De var der jo ikke i perioden efter at Todbøl blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Det er lidt ligesom dine foto af baner, der aldrig blev anlagt, bortset fra at sporskiftet og sidesporet i Todbøl er blevet fotograferet.
Hvordan ser du i øvrigt på de roesidespor på forskellige stats- og privatbaner, hvor sporskiftet (eller sporskiftets tunger) hvert år i roesæsonen blev indlagt og udtaget ved sæsonens slutning? De stod jo hele tiden opført i diverse instruktionsmateriale herunder tjenestekøreplanerne som ikke nedlagte, selv om de fysisk var præcis som sidesporet i Todbøl, og det samme gjaldt en lang række grusgravssidespor. Eksisterede disse sidespor eller ej i din optik? De var jo ikke nedlagte men lå der, ligesom sidesporet og sporskiftet i Todbøl lå der.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MH400

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak