Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2018, 16:46 (2250 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter

Kære Morten

Vi er enige om, at der har eksisteret b-spor både på stationer og på fri bane.

Men det er jo ikke det, vi taler om her. Her taler vi om en station, der blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Todbøl var som trinbræt hverken "T&S" eller "trinbræt med sidespor". Todbøl var blot et trinbræt. Det sporskifte, der lå i perioden fra Todbøl blev nedsat fra station til trinbræt uden sidespor og indtil sporskiftet blev pillet op nogle få måneder senere var hverken sidespor eller b-spor eller noget andet. Sporskiftet var, som det fremgår af nedenstående, spigret og boltet og kunne derfor ikke anvendes til at føre vogne, arbejdskøretøjer eller andet til eller fra det tidligere spor.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A, Danske Statsbaner, Baneafdelingen 2. og 3. Distrikts Banetjeneste, 1872-1973 Journalgruppeordnede sager, 1963, 1971 Hl Div. tekniske anlæg, pakke BB-1724/Thomas Boberg Nielsen.

Kære Thomas,

Hvilket sporskifte til hvilket sidespor trinbræt uden sidespor er det egentlig, du skriver om ovenfor? De var der jo ikke i perioden efter at Todbøl blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Det er lidt ligesom dine foto af baner, der aldrig blev anlagt, bortset fra at sporskiftet og sidesporet i Todbøl er blevet fotograferet.
Hvordan ser du i øvrigt på de roesidespor på forskellige stats- og privatbaner, hvor sporskiftet (eller sporskiftets tunger) hvert år i roesæsonen blev indlagt og udtaget ved sæsonens slutning? De stod jo hele tiden opført i diverse instruktionsmateriale herunder tjenestekøreplanerne som ikke nedlagte, selv om de fysisk var præcis som sidesporet i Todbøl, og det samme gjaldt en lang række grusgravssidespor. Eksisterede disse sidespor eller ej i din optik? De var jo ikke nedlagte men lå der, ligesom sidesporet og sporskiftet i Todbøl lå der.


Kære Morten

Enige bliver vi nok ikke. Jeg fastholder, at Todbøl var station til og med 30. april 1956 og derefter trinbræt uden sidespor og det er der efter min opfattelse belæg for i tjenestekøreplanerne og det viste cirkulære. At der midlertidigt (fra og med 1. maj 1956 og indtil sporskiftet pilles op i august 1956) er placeret et nedlagt, spigret og boltet sporskifte det pågældende sted, gør ikke, efter min vurdering, Todbøl til hverken "T&S", "trinbræt med sidespor", "S" eller "sidespor".

De (roesidespor og) grusgravspor, du nævner, havde en anden status end Todbøl. De havde kontinuerligt status af sidespor og blev ved cirkulære "tillyst", når "sæsonen" startede, og sporskiftet blev lagt i, og blev ved cirkulære "aflyst", når "sæsonen" var slut og sporskiftet blev pillet op. Jeg har altid syntes, at det var et herligt cirkus, at man pillede sporskifter op for så igen at lægge dem i, når der var brug for dem:-) . Men sådan var reglerne jo i en ganske lang periode.

Jeg har sat parentes om roesidesporene, fordi jeg ikke med egne øjne har set sagsakter om sådanne; men det skyldes formentlig, at jeg primært har ledt efter oplysninger om DSB-sidespor.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

DSB MY1137

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak