Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2018, 09:11 (2259 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

nedrykket til T&S

Kære Morten

Jeg er ikke enig i, at Todbøl har været "T&S".

Frem til og med tjenestekøreplanen gyldig fra 2. oktober 1955 var Todbøl "station uden hovedsignal" ("sort timeglas"). Fra og med tjenestekøreplanen gyldig fra 3. juni 1956 var Todbøl trinbræt ("T"). Nedrykningen til trinbræt skete pr. 1. maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

[image]


Jeg tror, at du skal kigge i La, Thomas. Sporskiftet er først taget op og sidesporet fjernet i august 1956.

Kære Morten

Diskussionen går på, om Todbøl har været “T&S”. Og det har Todbøl ikke.


Nå nå, så siger vi det. Jeg er ikke så korantro, at det har afgørende betydning for mig, alene hvad der står i tjenestekøreplanerne. Men hvad er det så, den gode hr. Rithmester har fotograferet? Både signal nr. 112 "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter, ved hvilke der ikke findes bevogtet (stedbetjent) overkørsel" og sidesporet er jo uomtvisteligt med på hans foto, og der er jo ikke noget "Todbøl S" anført i tjenestekøreplanen, selv om sporet lå, hvor det altid havde ligget. Meget, meget mystisk. Man må da håbe, at distriktet i sin tid har udsendt en lokal instruks om "Todbøl T&S", så lokopersonalet ikke blev forvirret.


Kære Morten

Mit gæt er, at billedet er taget på et tidspunkt, hvor Todbøl er blevet ændret til trinbræt uden sidespor og hvor sidesporet er aflyst og aflåst “for senere at blive fjernet”.

Jeg er helt enig i, at der må være udsendt et cirkulære, der beskriver forholdet. Den slags cirkulærer er jeg stødt på en del gange. Om jeg har et sådan cirkulære vedrørende Todbøl i mit arkiv, aner jeg i skrivende stund ikke, idet rigtig mange affotograferinger endnu ikke er sorteret.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak