Avatar

TEE Merkur

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2018, 12:22 (2087 dage siden) @ Steffen Dresler


Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at TEE-vognene indledningsvis har været med dampledning og derfor underlitra ”h” jf. nedenstående. Og især litra MX havde jo mig bekendt ikke elgenerator.
Derfor tror jeg at vognmateriellet indledningsvis var med underlitra ”h”.

Vores svenske ven refererede i sit spørgsmål til et foto, som han havde set i en bog, så derfor antog jeg, at det var det kendte Rodevang-billede fra Storstrømsbroen formentlig sommeren 1974 af MERKUR fremført af en MZ"' gengivet i bogen Internationale tog via Rødby Færge p. 37, og her skulle det ifølge billedteksten være vogne med underlitra z. I sommerkøreplan-perioderne har en manglende dampledning næppe haft den helt store betydning, når blot aircon'enen virkede.


Toget afgik fra København klokken 0950 med et absolut ikke officielt stop i Næstved, for påstigning af paspoliti og toldere, inden Rødby Færge. Afgang Hamburg Hauptbahnhoff sydpå klokken 1430 og ankomst til Stuttgart 2259. Modsatte retning afgik toget fra Hamburg klokken 1525 og var i København klokken 2300 også hér med stop i Næstved for afstigning af paspoliti og toldere. Denne af- og påstigning af politi og toldere i Næstved var ikke optaget i nogen togplan og må derfor regnes for en absolut særhed for dette tog.

Ja, det var dengang Danmark var en fascistisk diktaturstat med typisk socialdemokratiske regeringer og et menneskesyn, der gjorde, at vi havde en virkningsløs grænsekontrol, som reaktionære kræfter i de seneste 2-3 år i vid udstrækning har forsøgt genetableret. Til gengæld kunne vi af en eller anden mystisk grund under dække af Nordisk Pasunion bevæge os frit og uhindret mellem Danmark, Sverige og Norge, f.eks. med flyvebådene her fra København til den skønne og fredelige by Malmø, hvor vi købte billig chokolade og smøger. Det var mørke og dystre tider.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak