Avatar

TEE Merkur, vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2018, 10:27 (2083 dage siden) @ Steffen Dresler

Lige lidt yderligere til opvarmning/klimaanlæg af TEE MERKUR (underlitra "h").

"Anvendelse af elopvarmede tog blev først tilladt på strækningen København-Ringsted-Rødby pr. 1.9.1977, så indtil da skulle ”Merkur” køres dampopvarmet".

Ja, hvis der skulle være varme på toget på dansk strækning, men ikke hvis vognene kørte "kolde". Allerede i 1974, skriver du vist andetsteds, var der i Tyskland mangel på TEE-vogne med dampvarme, hvilket vel taler for, at den danske del af MERKUR denne sommer blev kørt med z-vogne med elvarme. Jeg antager, at de om nødvendigt har kunnet få strøm/varme på færgen.

Med et vognløb, hvor hovedparten af strækningen lå i Tyskland, har vogne med elvarme været det mest hensigtsmæssige, da de på tysk strækning har kunnet kobles med andre elopvarmede vogne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak