DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CO

DSB litra CO (II)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Fra ca 1944 lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. 2522 og 2526: Tara 31,3 tons.

Længde:
19,38 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
80
Antal:
9 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CO 2505CO 2505Scandia1902Oml. 1941 fra CL 735. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1941. Udrangeret 4/3-66.
DSB CO 2506CO 2506Scandia1902Ombygget 1944 fra CO 2506. Knust 11/6-66 ved Klarskov-ulykken. Udrangeret 20/6-66.
DSB CO 2507CO 2507Scandia1902Ombygget 1944 fra CO 2507. Udrangeret 18/9-67.
DSB CO 2510CO 2510Scandia1902Oml. 1941 fra CL 740. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1941. Udrangeret 1966.
DSB CO 2515CO 2515Scandia1910Ombygget 1944 fra CO 2515. Udrangeret 10/2-67.
DSB CO 2522CO 2522Scandia1902Ombygget 1942 fra CO 2522. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 9/11-66.
DSB CO 2523CO 2523Scandia1902Ombygget 1944 fra CO 2523. Udrangeret 18/9-67.
DSB CO 2525CO 2525Scandia1905Ombygget 1944 fra CO 2525. Udrangeret 18/9-67. Solgt 1967 til HFHJ CO 2525.
DSB CO 2526CO 2526Scandia1902Ombygget 1942 fra CO 2526. Trykluftbremse fra 1943. Udflugtsvogn fra før 1965. Udrangeret 2/10-68.
Svenska-lok
Indsend billeder
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak