DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksapparater system Pintsch. Toilet. Enkelte vogne havde 77 pladser.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
41 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CR 3601 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12201. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner og egenvarme til CRM 3601. | |
CR 3602 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12202. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3602. | |
CR 3603 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12203. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3603. Omlitreret 1961 tilbage til CR. Udrangeret 1967. Ombygget 1967 til Specialvogn 866. | |
CR 3604 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12204. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3604. Omlitreret 1961 tilbage til CR. Udrangeret 1/10-66. Ombygget 1969 til Specialvogn 989. | |
CR 3605 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12205. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3605. Omlitreret 1962 tilbage til CR. Udrangeret 9/9-66. | |
CR 3606 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12206. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3606. Omlitreret 1962 tilbage til CR. Udrangeret 13/11-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 869. | |
CR 3607 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12207. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3607. | |
CR 3608 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12208. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3608. Omlitreret 1962 tilbage til CR. Udrangeret 13/11-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 870. | |
CR 3609 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12209. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRL 3609. | |
CR 3610 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1946 fra CR 3620. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRL 3610. | |
CR 3610 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12210. Ombygget 1946 med lukkede endeperroner til CRM 3620. | |
CR 3611 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12211. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1965 til CRL 3611. | |
CR 3612 | Scandia | 1928 | Oml. 1941 fra FF 12212. Ombygget 1945 med lukkede endeperroner. Udrangeret 1/10-66. Søbylund/Fasterholt 1971. Ophugget 1971 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
CR 3613 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12213. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Udrangeret 1/10-66. Søbylund/Fasterholt 1971. Ophugget 1971 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
CR 3614 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12214. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRL 3614. | |
CR 3615 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12215. Ombygget 1945 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledninger fra 1958. Omlitreret 1964 til CRL 3615. | |
CR 3616 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12216. Ombygget 1945 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1965 til CRL 3616. | |
CR 3617 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12217. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRL 3617. | |
CR 3618 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12218. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1965 til CRL 3618. | |
CR 3619 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12219. Ombygget 1946 til CRM 3619. | |
CR 3620 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12220. Omlitreret 1946 til CR 3610. | |
CR 3621 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12221. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRL 3621. | |
CR 3622 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12222. Ombygget 1946 til CRM 3622. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 100,-kr. og hensat i Fredensborg. Århus Ø 1977. Mariager 1981. Århus H 1991. I drift 1977-2003. 2004 til DJK (D-maskinegruppen). Høng 2004-24. EVN: 50862820622-1. | |
CR 3623 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12223. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1946 til CRM 3623. | |
CR 3624 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12224. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1946 med lukkede endeperroner til CRM 3624. | |
CR 3625 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12225. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 til CRM 3625. | |
CR 3626 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12226. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1946 til CRM 3626. | |
CR 3627 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12227. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1965 til CRL 3627. | |
CR 3628 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12228. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRM 3628. | |
CR 3629 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12229. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1965 til CRL 3629. | |
CR 3630 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12230. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRL 3630. | |
CR 3631 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FF 12231. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner til CRM 3631. | |
CR 3633 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FF 12233. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1946 til CRM 3633. | |
CR 3634 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FF 12234. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1946 til CRM 3634. | |
CR 3652 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1964 fra CRM 3652. Udrangeret 13/11-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 871. | |
CR 3659 | Triangel | 1931 | Omlitreret 1963 fra CRM 3659. Udrangeret 20/6-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 867. | |
CR 3660 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FF 12260. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRM 3660. | |
CR 3661 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FF 12261. Ombygget 1946 med lukkede endeperroner til CRM 3661. | |
CR 3662 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FF 12262. Ombygget 1951 til CRS 3662. Ombygget 1963 tilbage til CR. Udrangeret 13/11-67. Ombygget 1971 til Specialvogn 992. | |
CR 3663 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FF 12263. Ombygget 1946 med lukkede endeperroner til CRM 3663. | |
CR 3664 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FF 12264. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1950 til CRM 3664. |
Ingeniøren
Lille elfly bliver en del af amerikansk satsning på elektrisk transport
Folketinget bruger milliarder på trafikplan: Her er de bedste og værste
Unødvendigt byggeri for 18 milliarder: Folketingets trafikplan er fyldt med underskudsprojekter
I nat viser Tesla en helt ny robottaxi
Ikke for landkrabber: 'Miss Piggy' fløj direkte ind i orkanen Milton
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mereSignalposten
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest