DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
17,2 m² postvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning, spænding 65 volt, i bremsekupé. Batteri, spænding 32 Volt til postrummets egenbelysning. Højtryksvarmeapparat i bremsekupé. Toilet. Kan sammenkobles med litra DL, DO og DP til dobbeltpostvogn.
Længde:
9 m.

Akselafstand:
4,2 m.

Last:
6 tons

Taravægt:
9,5 tons

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | DQ 5801 | Scandia | 1890 | Oml. 1941 fra DE 1519. Udrangeret 1941. Ombygget 1945 til Spilvogn 2. |
![]() | DQ 5802 | Scandia | 1890 | Oml. 1941 fra DE 1521. Udrangeret 1954. |
![]() | DQ 5803 | Scandia | 1890 | Oml. 1941 fra DE 1522. Udrangeret 1951. Vognkasse opsat som kolonihavehus i Rungsted. 19xx til NSJK. 2002 til Jernbanemuseet. Randers 2005-09. Kasseret 2017. Ophugget 2018 i Randers. |
![]() | DQ 5804 | Scandia | 1890 | Oml. 1941 fra DE 1523. Beskadiget ved allieret luftangreb 27/8-44 ved Bramminge. Udrangeret 1952. |
DSB trafikinformation



Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.
Læs mere