Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

skinnebusdriften på HFHJ (2 fotos)

af neald, 9/3 2011, 15:40 (4798 dage siden) @ Flemming

Hvis man går lidt tilbage til det oprindelige emne, uden at klandre informationsværdien om Gs vogne med egerhjul, var skinnebusserne på HFHJ faktisk så meget anvendt i begyndelsen af 60´erne, at jeg blev overrasket over at se, hvor lidt skinnebusmateriel HFHJ havde til sin rådighed, da DJK 32,33,34 udkom i 1972/73. Trevognstog har selv oplevet, men der findes et herligt billede af et firevognstog plus hatteæske, der kører ud fra Hillerød St. i sommeren 1957. De nævnte "dubleringstog" eksisterede ganske rigtigt og skinnebusserne kørte også nattogsløb onsdag og søndag i slutningen af 40´erne. Hvis oversigten over kørte km for de tre togarter: Lokomotivtrukne tog, skinnebustog og Y-tog som er anført i DJK 33, er der tilmed tale om en stigning i antallet af kørte km for året 1968, hvilket kunne hænge sammen med Y - togsulykken på GDS i 1967 og som samtidig hænger meget godt sammen med mine erindringer. Jeg mener, men det kan være en erindringsforskydning, at skinnebustog i drift i hvert fald ikke var en sensation i 1969. Man skal også huske på, at HFHJ udvidede køreplanen med en del flere togpar i maj 1968, da S-togsdriften til Hillerød blev en realitet. Y-togene kunne ikke klare det hele, så der blev også kørt en del lokomotivtrukne tog i de år. Vh Niels Carlsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak