skinnebusdriften på HFHJ (2 fotos)
Hvis man går lidt tilbage til det oprindelige emne, uden at klandre informationsværdien om Gs vogne med egerhjul, var skinnebusserne på HFHJ faktisk så meget anvendt i begyndelsen af 60´erne, at jeg blev overrasket over at se, hvor lidt skinnebusmateriel HFHJ havde til sin rådighed, da DJK 32,33,34 udkom i 1972/73. Trevognstog har selv oplevet, men der findes et herligt billede af et firevognstog plus hatteæske, der kører ud fra Hillerød St. i sommeren 1957. De nævnte "dubleringstog" eksisterede ganske rigtigt og skinnebusserne kørte også nattogsløb onsdag og søndag i slutningen af 40´erne. Hvis oversigten over kørte km for de tre togarter: Lokomotivtrukne tog, skinnebustog og Y-tog som er anført i DJK 33, er der tilmed tale om en stigning i antallet af kørte km for året 1968, hvilket kunne hænge sammen med Y - togsulykken på GDS i 1967 og som samtidig hænger meget godt sammen med mine erindringer. Jeg mener, men det kan være en erindringsforskydning, at skinnebustog i drift i hvert fald ikke var en sensation i 1969. Man skal også huske på, at HFHJ udvidede køreplanen med en del flere togpar i maj 1968, da S-togsdriften til Hillerød blev en realitet. Y-togene kunne ikke klare det hele, så der blev også kørt en del lokomotivtrukne tog i de år. Vh Niels Carlsen.