Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny IC 3 serie?

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 17:51 (4798 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg har hørt nogle horrible beretninger fra netop denne bane, men det der altid har haft min store interesse, er den fantastiske Bessingmotorvogn, som jo var et ganske usædvanligt tungt køretøj, idet den enlige motorvogn vejede over 130 tons, med en vognlængde på ca. 27 meter. Med de to fireakslede bogier, var akseltrykket dog relativt lavt til de spinkle skinner. Der har altid været meget mystik forbundet med denne motorvogn og navnlig til den meget specielle motor, som var en underlig blanding af både to- og firetaktsmotor, forsynet med tændingsaggregat i form af nogle meget kraftige tændspoler til hver af de 5 cylindre. Brændstoffet til den specielle motor var udviklet i et samarbejde med dr. Bessing fra Tyskland og den fra datiden kendte narkoselæge og proffessor Georg Knnall fra Esbønderup Sygehus. I et velfungerende samarbejde fandt man frem til et for motoren passende brændstof, som bestod af en speciel blanding af tjære, petroleum, karbid og kardus, med en 1 procents tilsætning af æter og opløst lakridsrod.

Men findes der egentlig billeder af denne specielle motorvogn og havnede den ikke eet eller andet sted på Sri Lanka som stationær varmemaskine??

--
Jens MO-Møller
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
DSB MZ1415

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak