Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny IC 3 serie?

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 21:51 (4798 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det må være experimentalmodellen, i Danmark benævnt IC 11/2, men fra fabrikken benævnt og også litreret XXXP 4711, som i midten af tredserne var på charmetur på flere privatbaner i Europa. Desværre blev vognen på een af de første prøveture i Tyskland udsat for en ret voldsom kollision med 18 store grisesøer lidt nord for Hamburg, så vognen blev i hast transporteret tilbage til fabrikken, hvor man så sig nødsaget til at forkorte vognen med adskillige meter efter afskæring af fronten, som i øvrigt også bærer præg af den i hast påmonterede nye front. Da man på grund af akut materialemangel og restordre på såvel puffere som centralkoblinger, blev det i hast besluttet, at den reparerede front skulle have et frontskørt som spidsede i midten og i øvrigt ikke i denne ende forsynes med nogen form for trækaggregat. Fabrikkens mange ingeniører og tegnere var alle enige med ledelsen om, at en mere "ren" front udstråler fart og hurtighed, i modsætning til materiel med enten centralkobling eller udgaver med traditionel pufferplanke mm.

Hvad der senere blev af denne meget specielle motorvogn, fortaber sig i det uvisse, men jeg hører i sagens anledning meget gerne nærmere om vognens skæbne.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRail

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak