Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sidste MZ lyddæmpet..+ 1 billed.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 16/3 2011, 17:27 (4801 dage siden) @ John Schmidt

Det kan jo hurtigt blive en interessant tråd. Den sidste gang jeg så 1407 i drift, var i Langaa med et godstog til Aalborg. Det var den 10. marts 1984. Jeg vidste godt at det snart var slut, så jeg jagtede den så vidt jeg havde mulighed for det. Her ses den i Langaa
[image]
Da jeg en måned senere ville finde den igen, henstod den i Aarhus efter at være blevet gnubbet lidt på siden, desuden havde den pumpet smøreolie op ad udstødningen pga slidte stempelringe, så den trængte virkelig til hjælp. Her stod den så den 11. april 1984
[image]
Jeg mener at den blev taget ud omkring den 1. April 1984.
En lang ventetid stod på, og så var det tid til at få chokket:
[image]
Den 18. august 1984 ses den her nymalet og dæmpet, men ikke indsat i driften endnu. Værkmesteren tilbød, at vi prøvede at starte motoren og det lykkedes også under stærk røgudvikling. Jeg havde et lille håb om at de havde glemt dæmperen, men nej.
Angående de øvrige vinrøde Mz, så var der endnu som sidste Mz-1 1409, som iørigt stod i hallen i Aarhus samme dag:
[image]
Mz 1409 så jeg ikke sidenhen, men den må være taget ind relativt kort tid efter. Derudover var Mz 1420, 1423, 1424 og 1425 stadig vinrøde på dette tidspunkt.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak