Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste MZ lyddæmpet..+ 4 billeder

af Peter Christensen @, 17/3 2011, 15:00 (4801 dage siden) @ Henrik Thomsen

Dæmperen på 1408 er ikke en Frederiksen. Den er fra engelske Burgess.
Jeg har aldrig kunne støve op hvilken Mz, der havde Burgess dæmperen, men det må være 1408.
Årsag:
Frederiksen arbejdede på en løsning i 1968-69, men af mig ukendte årsager ville hverken Nohab eller DSB samarbejde med Frederiksen, som i en periode fra sommeren 1969 var lagt på is.
Først i februar 1970 var der igen kontakt mellem Frederiksen, DSB og Nohab.
Den næste handling var at skaffe nogle fornuftige referancemålinger - de blev optaget på 1412 - og senere blev en dæmper monteret på 1419.
Noget tyder på at DSB og Nohab - kloge i egen indbildning - troede at en billig Burgess dæmper kunne klare problemet. Men Burgess dæmperen havde det med at revne og støjen blev ikke dæmpet specielt godt.
Deri skal årsagen til den efterfølgende kontakt til Frederiksen søges.
Da mine noter overhovedet ikke nævner 1408 og jeg ikke forventer at en dæmper kan beregnes og bygges på 2-3 måneder, ja så giver løsningen sig selv.

For omkring 15 år siden havde jeg den fornøjelse at snakke en del med Frederiksen, som ikke var nogen ung herre dengang. Men han havde en glimrende hukommelse og det understøttedes af hans arkiv (som var lidt en belastning at gennemgå - laget af støv og cigarrøg kunne jeg godt have været foruden!).
Desværre har jeg endnu til gode at se DSB side af sagen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak