Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Damploko:Fyrkasse, kedel, revision + kedelnummerering

af Steff, 18/3 2011, 12:23 (4789 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Kære Bjarne Knudsen!

Jeg skal ikke gøre mig klog på tildelingen af kedel- og fyrkassekarakterer. Det er der ganske få, der professionelt er istand til dette her i landet.
Men jeg kan læse ud af diverse DSB skrivelser, at det tit var fyrkassekaraktererne der afgjorde, om værkstedet indstillede til Generaldirektoratet (Maskinafdelingen) om et lokomotiv skulle udrangeres eller repareres. Og karakteren ”3” var ”dumpekarakteren”.
Op til ca. 1927 havde kedlerne ved DSB i princippet ikke en selvstændig kedelnummerering, da lokomotivet ofte beholdt sin originale kedel hele sit livsløb. Dog kan jeg se, at næsten alle kedler havde en fabriksnummerering (fabriksnummer), der stod opført i dets kedelbog samt i diverse journaler, udskrifter og reparationsbøger. Dette nr. var ofte stemplet ind i bagkedlen.
I lokomotivernes Reparationsbøger stod der f.eks. indledningsvis kun opført ”med Kedel No. 928”. Altså anvendte man for kedlen det nummer som den ramme den var ilagt og leveret med. Rammen er nemlig i den forstand den individbærende del af lokomotivet.
Første da det blev aktuelt med kedelbytte fik kedlerne tildelt et separat kedelnummer.
Altså, så længe kedlen lå ubyttet i rammen havde den individnummeret. F. eks. kedel i DSB litra P nr. 928 havde kedel nr. 928. Når kedlen blev udtaget rammen, repareret og ilagt et andet litra P lokomotiv, bibeholdt kedlen sin første nummerering + tallet ”1”, altså her Kedel nr. 1928. Dette nummer var nu sat på en kobberplade på fyrkassens bagplade (læseligt i førerhuset).
Da der indledningsvis var lige mange kedler som rammer (lokomotiver) var der ingen reservekedler. Da det blev nødvendigt at bygge reservekedler, fik de det nummer i hvilken ramme de skulle anvendes samt nu et ”2” foran nummeret. F. eks. en ny kedel til litra P nr. 928 fik nu kedelnummer 2928. Så nu var der en original kedel i en anden litra P med nr. 1928 samt en helt ny reservekedel i lokomotivramme nr. 928 med kedelnummer 2928.
Groft sagt var alle kedler udtaget af et lokomotiv og anvendt i et andet altid benævnt som en Reservekedel, hvilket også fremgår af reparationsbogen, kedelbøger, lokomotivkort mv.
Da DSB ombyggede litra P til litra PR, fik kedlerne det P nummer kedlen havde, der lå i rammen da lokomotivet indgik til værkstedet. Den nye kedel med R/H fyrkassen fik så sat et enten ”3” eller ”4” foran. F.eks. havde PR nr. 926 kedel 3920 og kedlen i nr. 905 havde kedelnummer 4903.
Ellers, se nedenfor, her er originalskrivelserne vedr. iværksættelse og tildeling af kedelnumre.
[image]
[image]
[image]
[image]

Ønsker du at se hvilke kedler diverse lokomotiver er udrangeret med, må jeg henvise til Lokomotivets bøger om damplokomotiver eller på www. jernbanen, artikler, om litra E.

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak