DSB Damploko:Fyrkasse, kedel, revision + kedelnummerering
Go´morn til Bjarne m. fl.
Udrangeringsdato har før været behandlet her i forum i anden anledning og hér var det datoen for udrangeringsskrivelsen samt M journalnummeret der var lokomotivets officielle udrangeringsdato. Dette var noteret i lokomotivets Reparationsbog samt diverse lokomotivkort og journaler m.v.
Herefter kunne lokomotivet henstå i en periode, før end det blev solgt til en ophugger.
Men før denne praksis fandt sted med salg til privat for ophugning, var det Banerne selv, der stod for ophugning af lokomotiverne. Derfor fandtes der ikke en decideret udrangeringsdato, men nærmere en dato for tilladelse til ophugning. Denne er så anvendt som lokomotivets udrangeringsdato (nok nærmere år) i mere ”moderne” fortegnelser.
Herunder et par eksempler på ophugnings/udrangeringsskrivelser hvor igen journalnummeret og dato er lokomotivets officielle ”urangeringsdato”.
Her er udrangeringsdatoen for J nr. 52 altså 19-02-1906 ved J nr. M 773
Her er udrangeringsdatoen for JF nr. 6 og 18 den 19-03-1887 ved J nr. 450.
Steff
--
Steffen Dresler