Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Århus (Trafikpolitik)

af kme, 5/11 2018, 22:50 (1999 dage siden) @ Henrik Hansen

Komfortmæssigt bliver de nye tog nok tættere på IR4 end på IC3 og IC4. Både bredde af vognen og sædeafstanden vil med stor sikkerhed blive efter europæisk standard, så der ryger nok omkring 30 cm på vognbredden og omkring 20-30 cm i sædeafstand. Hvis man tager en tur med IR4, så ved man at komforten ikke er prangende, men det er nok det niveau vil skal forberede os på.

Det er på ingen måde givet. De Stadler FLIRT NSB kører med har 5 cm mere bredde i vognkasse end IC4, og sædepitch er noget man (næsten) vælger frit.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 490 kr.

Læs mere
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak