Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

kapacitet, kapacitet, kapacitet... (Generelt)

af Pylorus, 4/4 2019, 12:36 (1858 dage siden) @ steenth

Det burde være visionen for jernbanen. Er der plads til togene vil banen vinde, da den slår alle andre transportformer ved at flytte mange flere, langt hurtigere, på mindre plads og i højere kvalitet.

Nårr kapaciteten er der, vil togene komme, når togene kommer vil stationsnær byudvikling igen blive prioritetet. Det kommer til at tage lang tid pga uendeligt meget efterslæb og hønen-og-ægget scenarier, men i sidste ende vil det ske. Det bekræftes jo også af, at der - trods alt - er en helt anden investeringsvillighed fra folketingets side end for 20 år siden.


Enig - derfor mener jeg også at man bør være mere visionær på især anlægssiden. Selvom der aktuelt ikke er kapacitetsproblemer mellem Ringsted og Aarhus - ville det så ikke være rettidig omhu at planlægge en bane med plads til 4 spor og hastigheder op til 300 km/h. ?

Da man bygge jernbanen til Kastrup og Øresundsbroen vidste man jo godt at der ville blive kapacitetsproblemer indenfor få år.
Nu taler man om at udvide her - det bliver dyrt.

Den nye bane fra Ny Ellebjerg til Ringsted.
Tror ikke det ville have fordyret anlægsudgifterne væsentlig med plads til 4 spor fra Vallensbæk til Ringsted.
Denne strækning kunne sagtens have fået lavet broer og viadukter forberedt til 4 spor.
Ballast, skinner og køremaster til de supplerende 2 spor kunne komme om 20-30 år.


Det er også dyrt at forberede for noget, som man ikke ved om der bliver brug for det. Der er masser af steder, hvor man har forberedt broer til dobbeltspor uden det er blivet til noget. Det er lidt man skal gøre ved 2. spor der, mens med 4 spor - så er det et meget bredt stykke, som skal bruges 4 spor istedet for 2 spor.

Når banen mellem Ringsted og Odense skal opgraderes - så lav plads til 4 spor.
Og skal man alligevel udrette den til højere hastigheder - så er merprisen i forhold til 300 km/h nok beskeden.


Det er få simpel større ændret på Ringsted og Odense - der skal ikke udrettes spor i stor omfang, men det store er at nogle nuværende dæmninger skal forstærkes og 6 broer skal udskiftes. Og man vil gøre noget ved Sorø og Slagelse stationer.

Hvis man lave 4 spor, så mangler der grundlag for at forberede det. Strækningen er ikke hård belastet. Jeg kan ikke se noget behov for at gøre det der.

Der er stadig længer imod vest, hvor det giver mening at gøre noget.

Steenth

Du har selv været med til at argumentere for at man i Signalprogrammet kunne få nogle funktionaliteter med, som der måske rent sikkerhedsmæssigt ikke var behov for. Men det var at være fremsynet i din optik.

Jeg tror ikke at det kan koste mange penge ekstra at købe / ekspropriere 8-10 meter mere så man kunne have 4 spor.
Det tilhørende jordarbejde for at planere fra 2 til 4 spor koster selvfølgelig - men fordyrer næppe hele projektet med mere end 5-10%.
Det koster selvfølgelig at broer og viadukter skal være 8-10 meter bredere.
Men det skal holdes op overfor hvad det vil koste senere at udvide.

Banedanmark bygger ret mange broer og viadukter. Jeg synes det er sjældent man ser dette som modularbejde hvor man har en "standardbro".
Har man det?
Eller laver man individuelle udgaver til hver opgave?

Med hensyn til behovet? Her er vi nok ikke enige.
Vil man gå fra de nuværende 9-10% af transport af passagerer i Danmark til 20% eller mere - ja så tvivler jeg på at man har kapaciteten på strækningerne mellem Ringsted og Aarhus.

Men mener man ikke at det er et mål (altså blot at få 20% af persontransporten her i DK på skinner) - så tror jeg at det kan blive svært at fastholde de nuværende passagerandele.

Jeg synes man glemmer at vi om 20-30 år givet har såvel selvkørende busser som biler. Måske endda biler som man ikke slev ejer men blot "tilkalder" så man kan blive kørt til f.eks. en station, hvorefter bilen kan bruges af andre. Det vil give rigtig god mening og mange flere passagerer på de lidt længere strækninger (30-100 km). Lidt ligesom det i dag i mange storbyer er muligt at benytte cykler og stille dem hvor det nu er passende.
Set i det perspektiv giver det altså god mening at være lidt fremsynet f.eks. i forhold til kapacitetsudvidelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak