Avatar

Berlin-München 12. april 2019 - epilog (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 12. april, 2019, 20:50 (73 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Toget ankom til München nogenlunde til tiden (-1). Infoskærmen havde ca. den sidste time af turen prognosticeret -10, men det blev rettet kort før ankomst.

Hvis man vil have en køre-med-højhastighedstog-i-Europa-oplevelse kan turen Berlin-München IKKE anbefales: Der køres over det meste af strækningen faktisk “kun” 150-185 km/t. Kun i omkring ca. 45 minutter mellem Halle og Erfurt kørtes med op til 299 km/t. Toget lå fint i sporet og set ud fra en teknisk synsvinkel kan det da kun gå for langsomt med at komme til at køre 300-350 km/t Sjælland-Jylland via Samsø.

Toget er indretningsmæssigt OK, men så heller ikke mere. Jeg havde valgt 1. klasse: 1.265 kr. Dyrt/billigt?

På billetten stod: “Wagen 29 Panorama / Lounge NR”. Jeg havde måske forestillet mig, at det der “panorama” betød en eller anden form for “udsigt”. Men det var der på ingen møde tale om. Stoleopstillingen mindede meget om flyopstillingen i stilleafdelingen i IC3.

Det mest åndssvage: Knagen til overtøj (der var ingen bagagehylde): Når ham, der sad foran mig, hang sin jakke på den knage, der hørte til hans plads, dinglede hans jakke OM BAG hans siddeplads og stjal dels min i forvejen sparsomme udsigt ud af vinduet dels hang og dinglede mig i hovedet lige over mit klap-ud-bord. Latterligt. Forsøgte jeg at skubbe hans jakke “på plads”, fik han den selv i hovedet og skubbede den over til mig igen. Totalt latterligt.

Et billede til dokumentation af de 299 km/t. Hastigheden var i overensstemmelse med min egen gps.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen