Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbanerne om 10-30 år - Hastighedsopgraderinger mv. (Generelt)

af andersj, Aalborg, 6/9 2019, 13:17 (1699 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Elektrificering af lokalbaner = batteritog eller brint på længere strækninger.


"Længere strækninger" er allerede udraderet af den teknologiske udvikling. Rækkevidder på 150 km og 7 min ladetid for batteritog er standard ved bestillinger i dag. Om tog skal være med el/batteri eller brint/batteri afhænger i øjeblikket mere af tilgangen til opladningsmulighed hhv. forsyning af brint.

...og "elektrificering" af Lemvigbanen vil derfor principielt kunne klares med elektrificering af de to perronspor i Lemvig. Udfordringen for lige denne bane er, at de også skal have tog til Holstebro - Skjern, og at både batteritog og brinttog pt er noget større (ca 54 meter) og dermed dyrere end de tog på 41 meter, der reelt er behov for.

/Lasse

Lemvigbanen inkl. den nye strækning er nok også en postgang for tidligt. Men de er vist ved at undersøge om de kan købe brugte togsæt, men det bliver nok en udfordring i forhold til ETCS.

Hvis man elektrificere Struer-Fredericia vil man også kunne køre med batteritog i stort set hele Vestjylland.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak