Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor benyttes der ikke midtermaster på nye strækninger? (Generelt)

af mpp, 14/1 2020, 20:30 (1563 dage siden) @ Henrik Prange

Så bred er en mast heller ikke og er banen på en dæmning gør det ikke tværsnittet af banen bredere. Masterne er jo i øvrigt bare en del af det samlede elektrificeringsprojekt – der skal også laves kabelbaner og det er lettere at have dem ved siden af sporene. Det er også lettere at vedligeholde, da man så kan nøjes med at spærre et spor og dem, der arbejder på sporet dermed har et tomt spor mellem sig og eventuelle tog. Derudover er der en del regler for hvordan man skal jorde strømmen, når man arbejder på banen, og midterstillede master ville nok kræve at man slukkede for strømmen i begge spor. Og endeligt gør det også banen mere robust hvis master vælter, da det igen så kun påvirker det ene spor. Der hvor man sætter master op på en bane i drift er det også smartere at sætte dem op i et spor af gangen.

Opsætning af master er kun en del af et samlet elektrificeringsprojekt og fordelene ved at spare master svarer simpelthent ikke til ulemperne – særligt når man også kan spare ved bare at sætte masterne længere fra hinanden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak