Hvorfor benyttes der ikke midtermaster på nye strækninger? (Generelt)

af Bjarke Hvass @, Valby, onsdag 15. januar, 2020, 11:25 (248 dage siden) @ Henrik Prange

Samlet set burde 2 spor + 1 mast vel fylde mindre end 2 spor + 2 master?

Her skal du huske at tage højde for at krav til afstand mellem spor og køreledningsmast. På fjernbaner gælder i almindelighed et fritrumsprofil med en bredde på op til 3,0 m og en højde på 7,4 m. Køreledningsmaster placeres udenfor dette profil. Det normale krav til sporafstand er 4,25 m hvilket er mindre end 2x3 m.
Ved nyanlæg er der krav om en planumsbredde på 3,8 m fra centerlinje spor som er den afstand som vil være bestemmende for bredden af en banedæmning.

Bredde med mast placeret midt mellem spor: 3,8 + 3 + bredde af mast + 3 + 3,8 = min. 13,6 m
Bredde med master placeret på hver side af spor: 3,8 + 4,25 + 3,8 = 11,85 m

Banedæmningen bliver dermed ca. 2 m smallere ved at anvende sideplacerede master.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen