Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Et forventet underskud -16 styrevogne m.m.? (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2020, 01:31 (1548 dage siden) @ Poul Brandt

  • IC3 fra 719 mio. kr. i 2018 til 182 mio. kr. i 2019
  • IR4 fra 238 mio. kr. i 2018 til 63 mio. kr. i 2019
  • IC4 fra 1.256 mio. kr. i 2018 til 46 mio. kr. i 2019

.
Det som overrasker mig er ikke nedskrivningen af IC4, men af IC3 og IR4. De bliver jo næsten fuldt afskrevet. Hvad er det der har ændret sig så dramatisk på 1 år?

Jeg troede IR4 skulle køre indtil omkring 2030, men med ca. 75% afskrivning må forventningen være at de skal udfases langt hurtigere. Var det ikke lige præcist dem der alligevel ikke skulle renoveres? Det må så betyde at DSB vil indkøbe flere af Fremtidens tog i stedet, eller?

Ligeledes afskrives IC3 med ca. 75%. Også uforståeligt, selv med de reducerede forventninger til antallet af passagerer.

Planlægger DSB at indkøbe 16 styrevogne og ekstra vogne fra Talgo? :-)

Det er rent finanscirkus. Dels kan DSB "tilpasse" regnskabet så noget af driftsresultatet bruges på at tage de afskrivninger nu (så er der mindre at sende over i Finansministeriet) og ved at værdierne er nedskrevet ser det bedre ud at man producere så og så meget overskud af en flåde der på papiret har en lav værdi.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak