Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Steff, 2/5 2011, 16:26 (4746 dage siden) @ Henrik Nielsen

Lidt om den indledningsvise trækkraft på Slangerup/Hareskovbanen.

Den private København-Slangerupbanen (KSB) havde før den anden verdenskrig kørt med driftsunderskud. Men på grund af kraftige stigninger i passagertallet under og lige efter krigen, var det blevet nødvendigt at indleje et antal private damplokomotiver samt et antal litra G godslokomotiver fra DSB. Bl.a. var litra G IV nr. 633 indlejet i perioden oktober 1947 og til marts 1948.
Lige før og- umiddelbart lige efter statens overtagelse af banen pr. 01-04-1948, fremførtes persontogene indledningsvis af de tidligere KSB diesellokomotiver M1 – M4 og under anvendelse af ligeledes de tidligere KSB styrevogne. Damplokomotiverne KSB nr. 9 og 10, blev anvendt i godstrafikken, som forstærkning i persontrafikken eller som nedbrudsreserve. Begge damplokomotiver blev overtaget af DSB og anvendt som rangerlokomotiver på Nørrebro-Lygten (Nøl) station. Lokomotiverne fik betegnelserne DSB nr. 9 og 10. Tilsyneladende ville DSB ikke ofre penge på nr. 10, hvorfor det allerede blev hensat og udrangeret i 1950. Nr. 9 var i en så god stand, at det besluttedes, at det skulle have S-rev. Samtidig hermed skulle det udstyres med fuldt trykluftudstyr. Efter S-rev., blev nr. 9 indsat som DSB litra B nr. 301. Som litra B, blev lokomotivet optaget i Driftsmaterielfortegnelsen (DRM) pr. oktober kvartal 1949. B 301 rangerede herefter på Nøl og var reserve på Slangerupbanen. Det har sandsynligt også været anvendt som reserverangerlokomotiv ”på den anden side” af hovedsporene på Nørrebros- og Lersøens rangerbanegårde. Men da lokomotivet var en ener, ville man ikke ofre yderligere penge, så da lokomotivet igen faldt for en S-rev., blev det henstillet på Nøl og udrangeret. Men dette er ikke bemærket i DRM.
Ved statens overtagelse indgik ved Slangerup banens maskindepot Mdt. Nøl, jf. maskinbenyttelsesplanerne for 1. april 1948 litra G IV nr. 611, 624, 627 og 633 for anvendelse på den nyligt overtagne bane. Lokomotiverne have alle været i reserven på Godsbanegårdens Mdt. jf. opgørelsen pr. marts måned 1948.
Flere af G lokomotivernes tendere blev udstyret med en forhøjet træ ”vindskærm” med to vinduer i, således at personalet var mere beskyttet ved kørsel med tenderen forrest fra Farum mod København L. Yderligere havde G nr. 611 og 633 de såkaldte ”bolsjedåse” sandkasser monteret, da lokomotiverne ikke kunne vendes i Farum og måtte køre med tenderen forrest tilbage til Lygten. Ved anvendelsen af de to sandkasser, kunne hjulene sandes ved både fremad- som baglænskørsel, hvilket kunne være meget nødvendigt ved kørsel i løvfaldstiden i Hareskoven.
G lokomotiverne kørte persontog med de tidligere KSB vogne, men disse blev hurtigt afløst af nærtrafikvognene litra CR (med åbne endeperroner). Men også et større antal CU og tilsvarende to-akslede DSB personvogne har været anvendt.
[image]
Ved et møde i Trækkekraftudvalget den 09-12-1947 oplystes det, at der efter sporforstærkning kunne indsættes O lokomotiver mellem Nørrebro Lygten og Farum fra efteråret 1948. Forbrug 4 O + 1 G (G IV nr. 627 for godstogskørsel). Året efter gennemførtes den lettere spormodernisering og herefter kunne O lokomotiverne overtage kørslen til Farum. Ved Maskindepotet på Nørrebro havde følgende O lokomotiver, jf. stationeringen pr. 1. marts 1949, hjemsted; litra O nr. 331, 334, 335 og 336. Også lokomotiverne nr. 325 og nr. 326 sås på Slangerupbanen i begyndelsen af 1950´erne. Men ud over Farum måtte O lokomotiverne ikke køre, da sporet hér mildest talt var skrøbeligt. Dog havde O nr. 325 iflg. afskrift fremført tog 988 mellem Farum og Slangerup den 27-04-1951, hvilket ikke var legalt, idet litra jo ikke var tilladt på denne strækning. Årsagen til denne kørsel er ukendt.
[image]
I 1954 lukkedes sporstykket til Slangerup og banen blev nu benævnt Hareskovbanen.
Da DSB overtog banen, blev antallet af tog forøget hver vej fra ca. 10 tog til 15 tog dagligt. I midten af 1950´erne gennemførtes så en kraftig spormodernisering, hvorefter kørslen helt blev overtaget af DSB motorvogne litra MO med faste stammer oprangeret MO-CRM-CRS. Disse vogne blev senere afløst af stålvognen litra CL(L) og styrvognene CLS (og endnu senere BHS).

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak