Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

oprangeringer Lygten station-lille værløse 1948-1955

af Steff, 3/5 2011, 12:27 (4745 dage siden) @ Henrik Nielsen
redigeret af Steff, 3/5 2011, 12:37

Godeftermiddag til Flemming og Niels og tak for jeres supplement/rettelser. Men jeg giver mig nu ikke helt m.h.t. anvendelse af damp på Slangerupbanen til fordel for motorvognene;-) .

Til rådighed for Slangerupbanen er der ud over det jeg skrev tidligere, følgende damp- og motorlokomotiver til fast rådighed for Slangerupbanen frem til 1954:
• 31-03-1950: Litra O nr. 326, 331, 335 og 336, Litra G IV nr. 611, Motorvogne litra MA 601, litra ME 624, diesellokomotiverne M 1 – 4 samt for rangering litra B nr. 301 og ex. KSB 10.
• 31-03-1951: Litra O nr. 327 og nr. 331, litra G nr. 602, motorvogn litra MA nr. 601 og diesellokomotiverne M 1 – 4, hvoraf nr. 4 er til S-rev.
• 31-03-1952: Litra G IV nr. 616, rangering litra B nr. 301, reserve G 608, motorvogne litra MA nr. 601 og nr. 603 og diesellokomotiverne nr. M 1 – 4.
• 31-03-1953: Litra G IV nr. 616, rangering G 608 og reserve G IV nr. 608, Motorvognene litra ME nr. 624 og nr. 627 og diesellokomotiverne M 1 – 4.
• 31-03-1954: Diesellokomotiverne M 1 – 4, motorvognene litra ME nr. 624 og nr. 627, reserve litra G IV nr. 606.

Litra MO fremgår ikke af stationeringslisterne, men disse var ”udlånt” fra Helgoland. Som jeg skal læse dette – sammenholdt med det Niels og Flemming har skrevet tidligere – begynder anvendelsen gradvist af litra MO med styre- og mellemvogne litra CRS hhv. CR(M) fra og med sommerkøreplanen 1952 for kørsel Nørrebro – Farum. Motorvognene litra MA og ME køre Farum - Slangerup.
Men antallet af ture har jeg ikke mulighed for at se. Men anvendelsen af litra O og G ophører derfor heller ikke fra K 52s – hvis vi skal tro d´herrer Birger Wilcke og OCMP, og det skal vi vel, ik´? De har i deres bog ”Slangerupbanen og dets materiel” DJK 1982, billeddokumentation for anvendelsen af både litra G og O i hhv. 1953 og 1954. Damplokomotiver litra O anvendt på Slangerupbanen efter 1952 var ikke stationerede på Nørrebro-Lygten (Nøl), men udlånt fra Godsbanegårdens Maskindepot (ligesom litra MO fra Hgl) når der var behov og blev efterset og vedligeholdt på Nøl så længe. Jf. kilometeranvendelsen på litra O nr. 332 og 334 kører de faktisk en del kilometer frem til 1954. Og det store antal kørte kilometer kan ikke skyldes kørsel på Frederikssundsbanen og på Ringbanen alene.
Så mon ikke ”sandheden” er, at anvendelsen af litra MO med tilhørende ledningsvogne og styrevogne startede gradvist fra og med K52s (John Poulsen siger midten af 1950´erne, Byens Jernbaner, side 112, 1. spalte, linje 7) og at motorvognene litra MO havde fuldt overtaget den daglige persontogsdrift fra ca. 1954.
Vedhæftet fotodokumentation på anvendelse af ex. KSB diesellokomotiv med godstog i 1955 ved Emdrup på vej mod Farum. Foto James Steffensen, arkiv Lokomotivet/DMJK.
[image]
NB: I øvrigt rigtigt hyggeligt at dykke ned i arkiverne og skrive:-) !

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak