Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uppgraderad HKT? (Jernbanen i dag)

af Svend, 31/7 2020, 22:23 (1365 dage siden) @ steenth

Jeg mener da helt bestemt at HKT ved hvor langt frem sporet er frit og giver besked når man nærmer sig et endepunkt. Hvorfor ellers inddele sporstykket mellem hvert signal i yderligere sektioner? Eller have linjeledere alle steder?

Der var en skrabet udgave af HKT ude i et par af S-togsnettets grene, der kun kunne stoppe toget hvis det kørte forbi et signal, men de var vist blandt de første til at blive erstattet af CBTC.

Redigering: Der er ikke afstandsinformation som i ATC, men jeg mener da stadig at HKT kan nedbremse toget, inden det kører forbi noget det ikke må.


Den angivet hastigheden er tilpasset, så det passer med bremseafstanden. Det er indbygget i sikringsanlægget og de angivet hastigheder er blevet optimeret til den nuværende generation af S-tog, da de forrige generationer kom ud af drift.

.
HKT virker anderledes end ATC. (S-)togene modtager hastighedsinformationer alt efter tilladte hastighed i HKT-afsnittet og tilladte hastighed i det efterfølgende HKT-afsnit. Hvis det efterfølgende HKT-afsnit er besat, eller det er sidste HKT-afsnit før en sporstopper, modtager toget en hastighedsinformation ("Stop-vandret") som tillader en så lav hastighed (er/var 25 km/t), at lokomotivføreren kan bringe toget til standsning før det efterfølgende HKT-mærke (eller før sporstopperen). Kører toget forbi HKT-mærket med "Stop-vandret" i førerrumssignalet, bliver ikke bare toget men også toget i foranliggende HKT-afsnit bragt til standsning. Det samme bliver tog, der overskrider den tilladte hastighed i HKT-afsnittet.
Det var den ultrakorte version.

Den lange version finder man her:
https://bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/SIN_L Instruks 8.0

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak