Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 i Israel (Generelt)

af Eyolf, 29/12 2020, 20:54 (1214 dage siden) @ andersj

Jeg hadde gleden av å reise med disse togsettene da jeg var i Israel i april 2014, fra Tel Aviv til Jerusalem og tilbake (Nei, det var overhodet ikke noe problem å få lov til å ta bilder på stasjonene).

[image]

De var i og for seg velholdte og behagelige nok å reise meg, så lenge man holdt seg inne i kupéene. Straks man kom ut i vestibylene ble støynivået et ganske så annet, og det var tydelig at disse togene begynte å bli slitne. Jeg fikk også inntrykk av at med den forestående elektrifiseringen av de israelske jernbanene, var heller ikke interessen for vedlikehold lenger så veldig stor. Men det er nok ikke å ta for hardt i at disse togene reddet persontrafikken på de israelske jernbanene. De var et overordentlig langt sprang framover fra det som i beste fall kunne kalles en ulandsjernbane, da de i sin tid ble satt i drift. Dere dansker har all grunn til å være stolte av det produktet dere i sin tid leverte til Israel, og jeg synes det er hyggelig at dere henter noen av settene tilbake for å ta vare på dem. Dette er absolutt dansk eksport på sitt aller beste!

Resten av mine israelske IC3 - eller type 188 som de heter på de kanter - finner dere her. Ta gjerne en titt på Jerusalems utmerkede lettbane også.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak