Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/1 2021, 17:09 (1203 dage siden) @ anho

Hmm, et interessant spørgsmål kunne være; hvor hurtigt ville man kunne køre med tilt-tog på de danske strækninger? Jeg ved at Tōkaidō Shinkansen oprindeligt blev bygget til 200 km/t, og så blev presset op på 210... men da de indførte tilttog, kunne de skrue farten helt op til 270 km/t. Den har en minimal kurveradius på 2500 meter (mens resten af Shinkansen-nettet har en kurveradius på minimum 4000 meter).

Hvor mange strækninger i Danmark kunne gøres til højhastighedsstrækninger med tilttog? Hvad med Høje Taastrup-Korsør? Ville det kræve at man også opgraderede sveller og ballastering? Og kunne man klemme sig op på 300 km/t på den nye KBH-Ringsted bane hvis man kørte med tilttog?

Det kunne også være at mange af regionalbanerne i Jylland kunne få farten sat op. Men det er vist nok mere selve banens konstruktion end det er kurveradius der er den begrænsende faktor dér, er det ikke?

.
Mig bekendt opgav svenskerne tilt-tog fordi det føltes ubehageligt for passagerne.
Antageligvis ser der ikke nærmere på det i Danmark af samme grund.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak