Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, lørdag 09. januar, 2021, 17:09 (13 dage siden) @ anho

Hmm, et interessant spørgsmål kunne være; hvor hurtigt ville man kunne køre med tilt-tog på de danske strækninger? Jeg ved at Tōkaidō Shinkansen oprindeligt blev bygget til 200 km/t, og så blev presset op på 210... men da de indførte tilttog, kunne de skrue farten helt op til 270 km/t. Den har en minimal kurveradius på 2500 meter (mens resten af Shinkansen-nettet har en kurveradius på minimum 4000 meter).

Hvor mange strækninger i Danmark kunne gøres til højhastighedsstrækninger med tilttog? Hvad med Høje Taastrup-Korsør? Ville det kræve at man også opgraderede sveller og ballastering? Og kunne man klemme sig op på 300 km/t på den nye KBH-Ringsted bane hvis man kørte med tilttog?

Det kunne også være at mange af regionalbanerne i Jylland kunne få farten sat op. Men det er vist nok mere selve banens konstruktion end det er kurveradius der er den begrænsende faktor dér, er det ikke?

.
Mig bekendt opgav svenskerne tilt-tog fordi det føltes ubehageligt for passagerne.
Antageligvis ser der ikke nærmere på det i Danmark af samme grund.

--
Mvh Poul

Lokalbaner nedlægges i 2030 pga. selvkørende biler.
Alle nye baner bør anlægges for 300 eller 320 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen