Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havarikommissionen (Generelt)

af Mogens-sociolog, 23/1 2021, 10:32 (1201 dage siden) @ larsht

Trafikstyrelsen burde havde iværksat undersøgelser for et år siden, da havarirapporten forelå eller allerede som led i rapportens udarbejdelse
Det er sikkerhedskritisk hvis låsemekanismen ikke vedligeholdes forskriftsmæssigt. Vi kan på nuværende tidspunkt ikke være sikre på, at en korrekt smøring og vedligeholdelse vil være tilstrækkeligt til at sikre at låsemekanismen altid fungere. Der mangler undersøgelser af dette på et større materiale. Nogle af de låse, der ikke virkede var defekte af andre grunde. Låseskamlens konstruktion gør det i øvrigt vanskeligt for operatøren at afgøre om låsemekanismen låser, som den skal. Men her er havarirapporten ufuldstændig.

Det er derfor nødvendigt med et omfattende check og alle disse notorisk upålidelige låse. Og vi kan ikke begrænse undersøgelsen til en enkelt operatør. Jeg mener ikke, der i Havarirapporten er dokumentation for, at det alene er en enkelt operatør, som har dette problem. Masser af denne type låsemekanismer kører antageligt rundt i Europe. Jeg kender ikke tallet.

Hvis man tjekker alle skamler af denne type, vil man også kunne tjekke om systemet med indberetning af kritiske hændelser fungerer. Alle defekte skamler skal jo indberettes, fordi der er tale om en sikkerhedskritisk hændelse, når en låsemekanisme ikke fungerer.

Jeg tvivler på om indberetningssystemet fungerer således, at alle operatører indberetter, hver eneste gang låsemekanismen i en skammel ikke fungerer. Men det vil en undersøgelse jo kunne afdække.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak