Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstom skal levere Fremtidens Tog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 12:52 (1110 dage siden) @ Scharfenberg

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....


Jamen, så skulle du nok i sin tid have søgt og fået job i DSB's udbudsteam og fået skrevet ind i udbudsmaterialet, at leverandøren kun måtte starte med 's'


Salstom? :-D

Vi ved jo ikke hvad de øvrige producenter har budt ind med og især Siemens tror jeg det er godt vi slipper for. Jeg kan ikke se at de skulle have budt ind med andet end deres trange Desiro HC med de længde og pladskrav DSB stillede.

Der er en del der har håbet på Stadler, mig selv inklusive. Men når man kigger på hvad Stadler vinder, så er det meget sjældent de store kontrakter på standardtog. Det er enten de små kontrakter på standardtog eller alle typer kontrakter på specialtilpassede tog - som stadig er deres kernekompetence. Havde DSB krævet en bred vognkasse eksempelvis, så tror jeg Stadler havde vundet.
Alstom har muligvis vundet på at DSB's tog tilnærmelsesvis er en 1:1 kopi af dem de levere til Holland pt. Stadler Flirt er ikke leveret i en 200 km/t variant til det europæiske standardprofil endnu, hvilket kan have været udslagsgivende i omkostningerne til test og udvikling. Bare se på Coradia Stream til Holland der har kørt testkørsler i 2 år nu, selvom 160 km/t varianten har været i drift i Italien siden 2019.

Bombardier aner jeg stadig ikke helt hvad de kunne byde med, hvis de altså har budt.


Stadler har bl.a. solgt flere end 100 eksemplarer af deres Flirt 200 til Norge, og de har også en ordre på Voralpen-Express. Så Stadler Flirt 200 eller Kiss havde også været et godt bud, men jeg må sige, at jeg er blevet positivt overrasket over Alstom. Stream er en relativ ny og frisk produktplatform, som dog allerede er i drift/ved at komme i drift et par steder i Europa. Det har nok været udslagsgivende, at Alstom kan tilbyde 300 pladser, som er imponerende for en singledækker på 110 meter. Måske var det der, Stadler kom til kort. Alstom har helt sikkert ikke samme pitch mellem sæderne som fx IC4, men mindre kan også gøre det.

Flirt til Norge var jo også en specialudvikling på både vognbredde og kuldesikring. Det samme med Stadler's S-tog og U-Bahn tog til Berlin hvor togene er skræddersyet til byens behov og unikke infrastruktur. Hvis vi eksempelvis kigger på Siemens så handler det næsten mere om at kunderne skal tilpasse sig Siemens produkter - alle Mireo og Desiro HC er stort set ens.

SOB's Flirt til Voralpen-Express og Treno Gottardo er stadig kun 160 km/t varianter. De har bare en anden front, da der vist er nogle interne stridigheder mellem SBB og de private operatører i Schweiz. Det skulle handle om at man ikke ønsker at SBB's og de privates tog ligner hinanden. Derfor leveres Flirt også til BLS med den alternative front, mens SBB får den klassiske Flirt 3 front.

Jeg er også umiddelbart tilfreds med Alstom Stream, men min eneste erfaring med dem er at jeg sad i den italienske variant på Innotrans i 2018 for at blive kølet ned. 30 grader i slutningen af september i Berlin havde jeg ikke lige regnet med.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak