Nattog gennem danmark (Generelt)

af Niels Bak, tirsdag 04. maj, 2021, 12:39 (174 dage siden) @ andersj

Jeg fatter bare ikke lige hvordan man kan få lov til at køre statsstøttet nattog Stockholm Hamburg når Snälltåget kører Stockholm Berlin i fri konkurrence.

Det virker ikke fair.


En af udfordringerne er at Snälltåget kun kan få det til at løbe rundt fordi de ikke kører hver dag og fordi de kører med gamle brugte liggevogne.

Skal man have et dagligt nattog med moderne materiel og sovevogne så kræver det, i hvert fald indledningsvis, støtte.

Man kunne dog have gjort det på en anden måde, ved eksempelvis at Trafikverket anskaffede materiellet og lejede det billigt ud til operatørerne.

Jeg opfatter det også som to i udgangspunkt ret forskellige koncepter/produkter. Snälltoget er udelukkende lagt an på turister, og kører kun på udvalgte dage i højsæsonen (hvilket også tillader dem at køre med ældre og formentlig mere vedligeholdelseskrævende materiel). Det udbudte nattog kører hver dag (nat?) året rundt og går efter at være et transporttilbud til en bredere palet af rejsende.

Det ses også på destinationerne, hvor den direkte konkurrence er beskeden. Snälltoget betjener ganske vidst både Danmark og Hamborg på sin nye rute også, men klokken kvart i kvalme i Hamborg, ligesom man med det nye nattog kan nå Berlin med et skift. Men alligevel noget mindre attraktive alternativer.

Desuden er Hamborg og Köln/Bruxelles ikke først og fremmest turistmagneter. De to første er to af Tysklands økonomiske tyngdepunkter og Bruxelles har EU og andre internationale institutioner med alt hvad det trækker af trafik på mange niveauer fra embedsmænd til praktikanter og studerende.

Spørgsmålet er så om det lykkes. De tidligere versioner af nattoget døde blandt andet fordi alle andre grupper end turister blev færre og færre, så det kørte alt for tomt uden for "turistdagene". I hvor høj grad klimabevidsthed og ændrede prioriteter slår igennem eller blot er ord, bliver spændende at se.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen