Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Great British Railways" - Danmark Burde Gøre Det Samme (Trafikpolitik)

af anders_vejby, 21/5 2021, 10:43 (1079 dage siden) @ gaest

Ok, men DSB kunne jo stadig udfases samtidig med at der oprettes et nyt offentligt selskab som står for hele jernbanedriften, hvis det som sagt udliciterer selve kørslen til private (som fx. Arriva).

Jeg tror at det på sigt faktisk er meningen at DSB (som statsbane) udfases, fordi DSB vil efter EU-regler kun kunne eksistere som et privat selskab uden offentligt tilskud (som Aarhus Sporveje i dag), der simpelthen skal konkurrere mod de andre private operatører i hver udbudsrunde.

Men som sagt, privatisering kan jo gøres på forskellige måder. Jeg synes netop ikke at franchisemodellen er den rigtige måde. Men koncessionskontrakter kunne måske godt forene nogle af fordelene ved at have et statsligt selskab med de gevinster man får i forbindelse med privatisering.

Det er vist en balancegang, men jeg synes stort set at det er lykkedes i bussektoren.

I forhold til jernbanerne er det fra kundernes perspektiv nok ret besværligt hvis det i dag er DSB, Arriva, Öresundståg, Lokaltog, Banedanmark osv som alle måske er ansvarlige for driften, samtidig med at ingen åbenbart rigtig er ansvarlig i en bestemt situation.

Det "ansvarsmareridt" har været et meget større problem i Storbritannien, som jo var og stadig er et foregangsland i forhold til privatisering, og det er også derfor at man nu har besluttet sig for at droppe franchisemodellen. Det synes jeg skulle man også gøre herhjemme.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak