Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ET i Aarhus OT om trækraft (Generelt)

af Lars, 14/1 2022, 13:38 (835 dage siden) @ RasmusD

Ja, det er noget af en speciel oprangering.
Man kan undre sig lidt over hvorfor der er to litra ME. Én skulle vel kunne klare det.:-O


Én kunne nok klare det, men to kan måske klare det bedre. I runde tal har de omkring 410 ton på krogen. Når en ME trækker rundt med seks dobbeltdækkere, går det ikke ligefrem stærkt, og de vejer kun omkring 360 ton.

Omvendt ryger der normalt en del hestekræfter til at lave elvarme, og det er nok ikke nødvendigt her.

Alt dette er gætværk fra min side. Et andet gæt kunne være, at man har to maskiner med for at lette omløb og rangering når man kom til Aarhus. DD'erne skal jo skilles fra ET'eren, og eftersom værkstedet deroppe mest håndterer togsæt, kunne det tænkes at de ikke ligger inde med rangermaskiner med skruekobling...


410 t må da være peanuts for en ME?

Jeg har ikke tabeller over trækkraften, men mener at huske, at de store damplokomotiver kunne trække 1.000 -1.200 t, og at MY og MZ kunne trække væsentligt mere. Viste en af testturene med MY 1101 ikke, at lokomotivet uden problemer kunne trække over 1.000 t med 133 km/t?

ME er vel næppe ringere, slidt eller ej?

--
mvh
Lars
Esbjerg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak