Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark? (Jernbanen i dag)

af KimC, 16/6 2011, 11:05 (4700 dage siden) @ Hedegaard

Det har nemlig tit undret mig, at man ikke er gået til englænderne, da de jo trods alt har den bedste erfaring når det gælder togsæt.

Det er meget populært at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. De britiske tog har et mindre profil end vi kan køre med her i landet, ergo vil pladsforholdene være lidt trangere med deraf dårligere udnyttelse af infrastrukturen.
Men teknologien til at køre højhastighedstog med diesel synes at fungere ved 180'erne, og så kunne man jo sætte andre vognkasser på hvis hensyn til pladsforhold (og ikke mindst design!) skulle kræve dette.
Jeg har hørt at en italiensk producent skulle ligge inde med et større antal vognkasser der endda skulle passe til DSB's designprogram ;)
Selv efter britiske forhold synes jeg ellers at 180'ere er ganske pæne.
HST'erne forestiller jeg mig må være amfibibiske med den front, men så sparer man jo også færge:-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak