Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4 (Jernbanen i dag)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/9 2011, 01:43 (4602 dage siden) @ gamle olee

Hej

Har altid undret mig over at det virker som om der er mere "luft" i IR-4 i forhold til IC-3 (indvendig), og der selv på 1. i IC-4er knebent med plads.
Er det et "optisk bedrag", eller er der rent faktisk forskellige mål i de nævnte kupeer?


Hilsen Ole

Til dem, der brokker sig til mig over benpladsen i IC/3, plejer jeg at sige, at så må de hellere sætte sig i Stillezonen (og så også huske at være stille...), for dér står nogle af sæderne i flyopstilling, mens de fleste andre sæder i IC/3 står vis-á-vis.
I flyopstilling er der betydelig bedre plads til nogle lange "stænger" og dertil sko i størrelse violinkasse - og den sædeopstilling burde DSB egentlig praktisere lidt mere, f.eks. i den halvdel af mellemvognen, der vender i retning af A-enden.
Dette vil Lyntogspassagerne muligvis også sætte pris på, for netop den halvdel af mellemvognen fungerer som Stillezone syd for Aarhus, mens den egentlige Stillezone i A-enden af IC/3-toget i stedet fungerer som DSB 1st.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak