Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4 (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 22/9 2011, 08:06 (4602 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Har altid undret mig over at det virker som om der er mere "luft" i IR-4 i forhold til IC-3 (indvendig), og der selv på 1. i IC-4er knebent med plads.
Er det et "optisk bedrag", eller er der rent faktisk forskellige mål i de nævnte kupeer?


Hilsen Ole


Til dem, der brokker sig til mig over benpladsen i IC/3, plejer jeg at sige, at så må de hellere sætte sig i Stillezonen (og så også huske at være stille...), for dér står nogle af sæderne i flyopstilling, mens de fleste andre sæder i IC/3 står vis-á-vis.
I flyopstilling er der betydelig bedre plads til nogle lange "stænger" og dertil sko i størrelse violinkasse - og den sædeopstilling burde DSB egentlig praktisere lidt mere, f.eks. i den halvdel af mellemvognen, der vender i retning af A-enden.
Dette vil Lyntogspassagerne muligvis også sætte pris på, for netop den halvdel af mellemvognen fungerer som Stillezone syd for Aarhus, mens den egentlige Stillezone i A-enden af IC/3-toget i stedet fungerer som DSB 1st.

Nogle tog kører endda også med DSB 1' i MFA og i hele FF så der kun er MFB tilbage til Standard kunder. Det gælder fx. 15:50 fra Kh til Fh, hvor der kun er 34 siddepladser på Standard til Frederikshavn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak