Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/10 2011, 09:00 (4577 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg går (jo) og holder lidt øje med, hvad der popper op om etablering af ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg.

Og nu er der lidt nyt.

"Letbanesamarbejdet i Østjylland" har til Folketingets Transportudvalg oversendt ”Letbaneudbygning i Aarhusområdet – Fase 1‐undersøgelse af udvalgte etaper”.

Og der opereres nu ikke mere med en letbaneetape Aarhus-Silkeborg men med en regulær regional jernbane Aarhus-Silkeborg.

Jeg har tidligere gættet på at en sådan strækning ville få udgangspunkt i Brabrand og blive indført til Silkeborg via Resenbro.

Mit Brabrand-gæt holder stadig stik, men indføringen til Silkeborg ser anderledes ud, idet man åbenbart vil køre på eksisterende spor det sidste stykke ind til Silkeborg. Rapporten kan læses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Oversigtskort fra ”Letbaneudbygning i Aarhusområdet – Fase 1‐ undersøgelse af udvalgte etaper” udgivet af "Letbanesamarbejdet i Østjylland", oktober 2011. Grøn linie er ny regional jernbane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak