Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Railjet og smuldret aftaler. (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 3/5 2012, 01:18 (4389 dage siden) @ Woodi

Kære Fysikeren. ;-)

Fint med en god tone :)

Railjetten er jo en fast 7 delt enhed med styrevogn, men der er ingen der siger, at det absolut skal være sådan.

Det er jeg helt klar over. Men des færre vogne, des mere overdimensioneret trækkraft, ikke godt.

Man kunne forestille sig en StV+6vogne+lok +StV+4vogne+lok - altså en "sandwich" fra København og skille den i Fredericia, alt efter dens videre retning i fast ruteplansdrift, dermed ingen vognafkoblinger, kun en splitning af togdele med hver sin drivkraft.
http://www.youtube.com/watch?v=6DFajY3QK-Y&feature=related

Det kan man, men dermed har du flere lokomotiver i toget, og hvis vi antager et af sådanne ret nemt kan trække 10-15 vogne, så får vi lidt overkill.

Men det jeg tænkte på, var en fast StV+6vogne+El-lok over Storebælt til Fredericia og måske et lokomotiv udveksling til dieselkraft til Nord eller når Esbjerg engang er klar til el-drift. ;-)

Dette er vi enig i, ikke så meget der. Derudover elektrificeres der nok til Esbjerg før sådanne tog leveres.

IC3 produceres jo ikke mere og "gumminæsernes" fremtid er mere eller mindre på retirade, så den mulighed for at koble materiel sammen og lige så genialt som flexlinerne er uddøende.

Flexliner konceptet var og er genialt. Isoleret set ville vognsæt være lidt mere attraktivt i drift, tror jeg, hvis de havde flexliner-ender. Hurtig og nem kobling.

Desuden skal man jo tænke over prisen på en EMU som f.eks ICE eller Stadler Flirt, altså en fast kombination af 6-7 enheder som kun er elektriske, hvorimod Railjetten kan drives med enten diesel eller el og dermed er mere fleksibel i den struktur som Danmark er skruet sammen på.

Prisen betyder naturligvis meget, men det gør driftsøkonomien også. Vognsæt er at tage et lokomotiv der kan bydes alt, tror perronerne bliver et problem før togvægten. Du risikerer bare at køre rundt med for meget trækkraft, og det er heller ikke gratis, ser man rundt om i Europa virker 4-5 vogne til at være minimum de fleste steder efter et lokomotiv. Den togstørrelse er bare for stor til at lave time eller totimedrift med mange steder i landet - og tomme vogne er der ingen der har gavn af.

Dog ved nærmere eftertanke, de lyntog DSB har i 200-serien, som ikke kører pt. pga. et velkendt problem, den slags tog kunne måske netop kører med vognsæt. De to største byer på ruten er i hver ende og næppe op- eller nedformering undervejs. Denne drift kræver i timedrift 8 togstammer, såvidt jeg lige husker - og holder fast i, at på ruten fra København til Hamburg kunne jeg sagtens forestille mig de også kan være ret velegnede :)

Mener dog, at Bombardier i Traxx-serien har arbejdet med, at diesel-lok skal have fire små motorer, som kan kobles ind og ud alt efter belastning. Hvordan det stiller sådanne lok i fremtiden vil jeg dog ikke spå om, men tanken er formentlig god.

Togsæt og vognsæt skal bruges hvor de hver især er bedst, det giver nok den bedste jernbane i sidste ende :)

Og lad mig slå fast: Jeg så med hjertet hellere end gerne at togsæt fyldte mindre, dog gerne lidt af hensyn til variationen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak