Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Railjet og smuldret aftaler. (Trafikpolitik)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/5 2012, 09:23 (4389 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er utroligt, at man stoppede med elektrificeringen, før de to største byer var forbundet. :(

Vi har behandlet det før, men problemet er at e-projektet er ude af synk med DSB's behov for nye tog!

Det oprindelige scenario ville elektrificeringen blive afsluttet i en takt der ville kunne svare til DSB's behov for udskiftning af gamle tog med nye tog(sæt). Elektrificeringen trak ud (det kneb i starten med at få det til at glide), så da DSB måtte have nye tog endte det med IC3.
Da nu DSB's behov for el-ledninger var reduceret de næste 20-30 år, valgte man at stoppe med elektrificeringen når godslinien fra Helsingør til Padborg var elektrificeret. Der må så have været en afstemning hvor et medlem fra Sønderjylland var tungen på vægtskålen, såp han fik lige trukket den snes km ledning til Sønderborg også :-) Eller også var der så meget fornuft i systemet så man indså at med de få kilometer ledning fik DSB i det mindste een lyntogslinie de kunne køre med el.
(Dette er rene gisninger - vi skal i arkiverne for at finde det reelle forløb).
Riget har altid i et eller andet omfang fattedes penge, så derfor ville man ikke hænge ledninger op hvor der så kørtes me diesel under.

Da DSB for 10 år siden skulle til at se på erstatning for IC3 havde man ikke udvist rettdig omhu (bevidst eller ubevidst) og fået sat gang i e-projektet igen, så derfor er DSB nødt til at gå ud og bede om bud på diesel togsæt atter en gang. Det er så det der er blevet til IC4.
Nu er det imidlertid sevet ind på Christiansborg, at det nok er meget smart at se at få hængt de der ledninger op, for dels kan strøm komme fra flere forskellige kilder og dels er udbuddet af tog til el idg større end udbuddet af diesel togsæt.

DSB står overfor et paradigme skift nu, for de skal sådan set lægge en ny strategi for hvordan de kommer ud af dielseldrift på de lange (hoved)baner og over på el - vel at mærke med en seriøs joker i spil der hedder 82 IC4 togsæt, som vel kan risikere at holde i 20 - 30 år.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

DSB MH333

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak